Zespół Szkół Technicznych imienia Tadeusza Kościuszki odwróci bieg historii i pokaże, że gry mogą służyć do czegoś więcej niż bezmyślnego zabijania czasu. W poniedziałek, 18 stycznia ruszyła coroczna wystawa z cyklu „MÓZG” o enigmatycznym tytule „Game i Fikacja”.
Wszystko zaczęło się w 1947 roku wraz z wynalezieniem pierwszego na świecie prototypu gry elektronicznej – później było już z górki. W 1972 do obiegu weszły pierwsze automaty z grą Pong, w którą każdy chociaż raz miał okazje zagrać. To dzięki niej firma Atari przez długie lata stała na czele przemysłu rozrywkowego, a wraz z wprowadzeniem pierwszych komputerów osobistych zagościła w wielu domach. Kolejny krok milowy – pierwsza konsole wideo, które były tańsze niż „pecety”. Wreszcie pełna globalizacja, aż do momentu, w którym większość ludzi na świecie miała chociaż raz styczność z grami – po niej nastąpił strach przed nimi, przypadki uzależnień i zła reputacja gier, jako środka powodującego agresję i uwstecznienie.
„Życie to historia, którą piszemy sobą”.
Wystawa, która pojawiła się w Zespole Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki jest podzielona na kilka części: LABirynt, Teoria Chaosu, ElectricJenga, EduLego, Dixit, VR, mGry i Jak stworzyć Grę? Każda z nich opowiada o innym sposobie nauczania poprzez - właśnie gry wideo. Pomysł na takie przedstawienie edukacji pojawił się w głowach samego grona nauczycielskiego ZST w Radomiu. - Muszę przyznać, że to już taka grupa nauczycieli, z którymi się spotykam i rozmawiam – to są osoby, które szukają nowych wyzwań, nowych pomysłów na edukacje. Przez pół roku rozmawialiśmy z młodzieżą na różne tematy, szukaliśmy w Internecie, spotykaliśmy się z różnymi ludźmi w całej Polsce, a z tego potem – poprzez burzę mózgów i weryfikacje, powstała taka wystawa - przyznał Tomasz Magnowski, organizator,
Na wystawie będzie można spróbować swoich sił w zupełnie innej, wirtualnej rzeczywistości. Uczestnicy założą sprzęt, który sprawi, że będą mogli za pomocą gestów przesuwać obiekty, skakać nad rozpadlinami Mordoru, kreować i oglądać dowolną rzecz z perspektywy pierwszej osoby – a to wszystko bez poruszania się sprzed biurka swojego komputera. Oprócz tego, na wystawie można zapoznać się z Teorią Chaosu przedstawioną w grze Life is Strange.
- Ta gra będzie miała Polską premierę dopiero w czwartek, jednak my od poniedziałku prezentujemy ją już spolszczoną. Ta gra była z założenia stworzona do zaprezentowania, że wszystko jest ważne w życiu. Delikatna decyzja, którą podejmujemy kilka miesięcy, kilka lat wcześniej, może zaważyć na naszym przyszłym życiu. „Wszystko jest ważne” - wahnięcie skrzydeł motyla w Chinach, może spowodować huragan w Stanach Zjednoczonych. Pod tym kątem jest zaprezentowana Teoria Chaosu, czyli ćwiczenie uwagi jaką przykładamy w codziennym życiu i pamiętaniu o konsekwencjach – dodaje Magnowski.
Dodatkowo uczestnicy będą mieli okazję nauczyć się prostego programowania, które umożliwi im sterowanie zdalnym samochodzikiem, a także rozwinąć swoją wyobraźnie za sprawą specjalnych kart, których interpretacja jest praktycznie dowolna. Na koniec, każdy chętny będzie mógł spróbować swoich sił i kreatywności przy stworzeniu czegoś zupełnie nowego – własnej gry.
„Wystawa może dać Ci wskazówkę jak wygrać główną nagrodę – SIEBIE”.
Na wystawę wciąż trwają zapisy, które można znaleźć na stronie Zespołu Szkół Technicznych imienia Tadeusza Kościuszki w Radomiu. „Game i Fikacja”, czyli „Wystawa Interaktywna MÓZG 2016” potrwa do 29 stycznia, a jej zwiedzenie zajmie około godziny.