W czwartek, 6 lutego zespół projektowy pod przewodnictwem pani Maliny Ślarzyńskiej działający przy radomskim Ekonomiku zorganizował konferencję dotyczącą projektów unijnych, które szkoła od kilku lat realizuje. Adresowana była ona do nauczycieli i innych pracowników wybranych radomskich szkół podstawowych i średnich, którzy także realizują swoje przedsięwzięcia w ramach programów Erasmus + i PO WER lub dopiero planują wnioskować o środki unijne. Wśród gości znalazły się delegacje z XI LO z oddz. Integracyjnymi, Zespołu Szkół Budowlanych, Zespołu Szkół Agrotechnicznych i Gospodarki Żywnościowej, Zespołu Szkół Samochodowych, Zespołu Szkół Skórzano-Odzieżowych, Stylizacji i Usług oraz kilku szkół podstawowych.
Konferencja wieńczy ukończony z sukcesem projekt POWER-Ponadnarodowa Mobilność Uczniów finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Spotkanie było jedną z form upowszechniania rezultatów przedsięwzięcia zrealizowanego przy współpracy ze szkołą IES Puertas del Campo w mieście Ceuta w Hiszpanii. Jego koordynatorem jest p. Ewa Nowak, nauczyciel języka angielskiego w ZSE. Zakładało ono mobilność 15 uczniów i dwóch nauczycieli do hiszpańskiej szkoły, która zlokalizowana jest na terenie Afryki. Tytuł przedsięwzięcia „Firma Symulacyjna – sposób na kształtowanie umiejętności prowadzenia firmy i odnalezienia się na rynku pracy młodych ludzi” dużo zdradza o charakterze działań w czasie mobilności. Pracując w zespołach międzynarodowych uczniowie Ekonomika tworzyli business plany wymyślonych przez siebie firm, które ich zdaniem mogłyby odnieść sukces na rynku lokalnym w Ceuta. Po serii warsztatów tematycznych z dziedziny organizacji handlu i usług, przedsiębiorczości, a także finansów prowadzonych w języku angielskim przez nauczyciela szkoły goszczącej, Juan Manuael Bruzon Cid oraz opiekuna grupy, Ewę Nowak, wykorzystując najnowocześniejsze technologie teleinformatyczne i narzędzia cyfrowe, młodzież opracowała plany finansowe przedsiębiorstw, dokonała symulacji rekrutacji pracowników, przeprowadziła analizę SWOT wirtualnych firm, zaplanowała formy reklamy i marketingu, a także stworzyła plan działań naprawczych w przypadku potencjalnych trudności. Ich praca zakończyła się publicznych przedstawieniem rezultatów przed społecznością szkoły hiszpańskiej.
Projekt zakładał także wiele ciekawych działań pozaformalnych, np. wycieczkę do Maroko, zwiedzanie zabytkowej biblioteki, z której dachu widać dwa kontynenty, czy udział w warsztatach flamenco. Organizatorzy zadbali o to, by aktywności w czasie wolnym od zajęć w szkole także korelowały z podstawą programową szkoły ZSE. I tak w czasie wizyty w fabryce czekolady MARUJA młodzież zapoznała się z procesem produkcyjnym od importu półproduktów, aż do różnych nowoczesnych systemów składowania i zasad międzynarodowego eksportu gotowego produktu. Wizyta w porcie była okazją, by uczniowie bliżej przyjrzeli się technologii używanej przy załadunkach i rozładunkach statków i zobaczyli jedne z najdroższych jachtów na świecie.
Konferencja była także okazją do poinformowania lokalnego środowiska o innych zakończonych już projektach zrealizowanych przez ZSE w ostatnich latach oraz o licznych nadchodzących przedsięwzięciach projektowych, zarówno Erasmus + jak i PO WER. Rozmawiano też o działaniach o charakterze międzynarodowym finansowanych z innych źródeł, które Ekonomik planuje. Organizatorzy odnieśli się również do wieloletniej współpracy placówki z Instytutem Technologii Eksploatacji, także w zakresie projektów europejskich, w tym wdrażania metodologii CLIL do szkolnictwa zawodowego. Przedstawiciel ITEE, p. Katarzyna Skoczylas wygłosiła krótki wykład dotyczący tzw. partnerstw strategicznych, które instytut realizuje. Wszyscy zgromadzeni przedstawiciele radomskich szkół dostali zaproszenie na międzynarodową konferencję dotyczącą CLIL wieńczącą projekt „Wprowadzanie metody CLIL w kształceniu zawodowym” (Erasmus +), która odbędzie się w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie 5 marca 2020r.
Zespół Szkół Ekonomicznych w Radomiu to placówka rozwojowa i otwarta na najnowsze trendy w edukacji. Kadra kierownicza i grono pedagogiczne dokłada wszelkich starań, by oferować ciekawe przedsięwzięcia swoim uczniom, w tym także te o charakterze międzynarodowym.