W Radomiu maturę rozpoczęło ponad tysiąc czterystu absolwentów liceów oraz przeszło tysiąc absolwentów szkół technicznych. W poniedziałek pierwszego dnia matur 2019, absolwenci szkół średnich zmagali się z egzaminem z języka polskiego na poziomie podstawowym i rozszerzonym. - Jak zobaczyłem temat rozprawki to się ucieszyłem – przyznaje Michał, uczeń VI LO. im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. - Jeżeli chodzi o pozostałą część egzaminu to myślę, że poszło dobrze. Jedynie to trochę wyszły braki z wiedzy o Sienkiewiczu.
Egzamin pisemny z polskiego na poziomie podstawowym składał się z dwóch części: testu i tekstu własnego. Maturzyści mieli wybór między napisaniem rozprawki a analizą tekstu poetyckiego. Temat rozprawki nawiązywał do III części Dziadów: "Czym dla człowieka może być wolność? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie odwołując się do podanego fragmentu Dziadów cz. III całego dramatu oraz wybranego tekstu kultury". Ci, którzy zdecydowali się na analizę tekstu poetyckiego, musieli zmierzyć się z interpretacją wiersza "Samotność" Anny Świrszczyńskiej.
http://www.cozadzien.pl/zdjecia/matura-z-jezyka-polskiego-w-v-lo-zdjecia/55889
- Myślałam, że będzie gorzej, ten stres pojawił się po wyjściu z matury. Przed nie było aż tak źle. Temat nie zaskoczył, przewidywałam, że będą „Dziady” – mówi Sandra uczennica IV LO im. Jana Kochanowskiego w Radomiu.
Z kolei Anna z Kochanowskiego przyznała, że stres towarzyszył jej przed samym egzaminem. - W momencie kiedy otworzyłam arkusz, to cały ten stres minął i podeszłam do tego na luzie – stwierdza.
- Zawsze pozostaje taki niedosyt, że można było coś napisać więcej, ale nie ma co przesądzać, zobaczymy – dodaje Natalia, maturzystka z Kochanowskiego.
Z kolei o godz. 14 odbyła się matura z języka polskiego na poziomie rozszerzonym. Był to przedmiot dodatkowy, dlatego napisali ją tylko ci abiturienci, którzy wyrazili chęć. Jak wynika z danych CKE, język polski jako dodatkowy wybrało 21 proc. zdających. Maturzyści musieli napisać własny tekst na jeden z dwóch zaproponowanych tematów do wyboru. Temat pierwszy dotyczył tekstu Józefa Tischnera „Filozofia dramatu”, uczniowie mieli określić jaki problem podejmuje Tischner w podanym tekście, odwołując się do tekstu oraz innych tekstów kultury. Z kolei temat drugi temat dotyczył interpretacji porównawczej wiersza Kazimiery Zawistowskiej „Chciałabym, z tobą poszedłszy...” i wiersza Bolesława Leśmiana „Dusza w niebiosach”.
W całym kraju - jak informuje Centralna Komisja Egzaminacyjna - do matury z języka polskiego przystąpiło około 270 tysięcy uczniów. We wtorek, 7 maja od godziny 9.00 egzamin z matematyki na poziomie podstawowym, a po południu język łaciński i kultura antyczna.