Jak przekonać pracowników do swoich pomysłów? – przed takim zadaniem często staje kobieta biznesu. W zjednaniu odbiorców pomoże nam znajomość sztuki perswazji. Umiejętność wpływania na zmianę postaw innych ludzi jest bardzo przydatna. Zarówno w biznesie, jak i codziennym życiu.
– Skuteczna perswazja zaczyna się od budowania pozytywnych relacji z otoczeniem. Bądźmy mili dla innych. Zyskamy ich poparcie, a kiedy nadejdzie taka konieczność również poparcie. Jeśli kogoś lubimy, łatwiej ulegamy jego wpływom – przekonuje w jednej ze swoich prac Howard Gardner, sławny psycholog i wykładowca Harvardu.
Proste zasady do wykorzystania Znacznie bardziej ufamy autorytetom i ludziom o dużym doświadczeniu. Chętniej wybieramy rozwiązania rekomendowane przez osoby, które uchodzą za ekspertów w swoich dziedzinach.
Zdecydowanie łatwiej jest wpływać na osoby, którym wcześniej pomogliśmy. To zasada prosta do wytłumaczenia. – Jeśli ktoś zrobił nam przysługę, czujemy się zobowiązani i odczuwamy potrzebę, by się odwdzięczyć – tłumaczy Howard Gardner.
Jak się okazuje chętnie ulegamy tym, którzy pamiętają nasze imiona, szczególnie jeśli są to dopiero co poznane osoby. To sztuczka często stosowana w relacjach biznesowych.
Pamiętaj o mowie ciała Lubimy również tych, którzy są do nas podobni. Chodzi tu głównie o aspekty światopoglądowe, wygląd zewnętrzny, wykształcenie, zainteresowania. Budowaniu dobrego wrażenia sprzyja logika i nawiązywanie do faktów. Dzięki temu jesteśmy postrzegani jako osoby kompetentne, posiadające wiedzę, specjalizujące się w danej dziedzinie. Jest to szczególnie ważne podczas wystąpień publicznych i prezentacji.
Bardzo ważna jest również mowa ciała. Chodzi przede wszystkim o nawiązanie kontaktu, dopasowanie się do naszych rozmówców pod względem fizycznym (gesty, ruchy), ale też sposobem mówienia (ton głosu, tempo mówienia) czy sposobem oddychania. Jak ktoś ma skrzyżowane nogi, możemy uczynić podobnie, jeśli gestykuluje, również zacznijmy ruszyć rękami, nie musi być to identyczne, lecz podobne zachowanie. Z pewnością sprawi to, że łatwiej będzie nam nawiązać kontakt.
Fundament wywierania wpływu – Jeżeli chcesz naprawdę skutecznie komunikować się z innymi, to zawsze zaczynaj od mówienia o doświadczeniu, sprawach, uczuciach lub przeżyciach twojego rozmówcy, a dopiero potem zaczynaj sugerować myśli, odczucia lub zachowania – radzi natomiast Andrzej Batko, autor książki „Sztuka perswazji, czyli język wpływu i manipulacji”. Jego zdaniem ta reguła stanowi absolutny fundament skutecznego wykorzystania każdej techniki wywierania wpływu.
Howard Gardner wspomina o jeszcze jednej formie perswazji w stosunku do pracowników. To przysłowiowa „marchewka”, czyli finansowe wsparcie naszych argumentów. Pieniądze mogą być oferowane w postaci premii, albo np. darowizny na rzecz jakiejś fundacji, gdy spowoduje to przyjęcie poglądu lansowanego przez darczyńcę. Jeśli jednak nagrody nie zostaną wsparte innymi mechanizmami nakłaniania do zmiany zdania, to nie należy liczyć na trwały efekt po wyczerpaniu się pieniędzy.
§1. Rekord Grupa Mediowa sp. z o.o., zwana dalej Administratorem udostępnia swoim użytkownikom możliwość nieodpłatnego korzystania z Forum Internetowego w serwisie www.cozadzien.pl zwanym dalej Forum, w celu zamieszczania komentarzy i opinii na tematy zamieszczonych publikacji oraz związanych z nimi wymianą poglądów i dyskusją.
§2. Dostęp do Forum posiadają wszyscy użytkownicy publicznej sieci Internet, którzy korzystają z serwisu www.cozadzien.pl zwani dalej Uczestnikami Forum. W celu zamieszczenia komentarza pod publikacją Uczestnik Forum po zapoznaniu się z treścią Regulaminu Forum wypełnia treść w ramce dostępnej pod publikacją wraz z podpisem. Uczestnik Forum może także wyrażać swoje opinie poprzez głosowanie tzw. „łapkami” pod zamieszczonymi komentarzami, które to głosy zliczane są w sposób automatyczny i aktualizowane przy kolejnych odsłonach strony.
§3. Uczestnik Forum publikuje swoje komentarze i opinie wyłącznie na własną odpowiedzialność. Administrator nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Uczestników Forum na łamach Forum.
§4. Niedopuszczalne jest umieszczanie przez Uczestników na łamach Forum treści sprzecznych z prawem, naruszających prawa osób trzecich, zawierających treści pornograficzne, wulgarnych lub obscenicznych, wzywających do nienawiści rasowej lub wyznaniowej lub etnicznej, naruszających godność człowieka, nawołujących do przemocy czy też propagujących przemoc w świecie rzeczywistym.
§5. Niedopuszczalne jest umieszczanie przez Uczestników na łamach Forum treści uznanych powszechnie za naganne moralnie, niezgodnych z zasadami współżycia społecznego, zawierających hejt, będących pomówieniami czy też celowo obraźliwych, w tym także oskarżeń i opinii szkalujących Administratora oraz naruszających dobre imię jego firmy, mediów, właścicieli i pracowników.
§6. Niedopuszczalne jest umieszczanie przez Uczestników na łamach Forum treści zawierających przekazy reklamowe, linki innych serwisów, treści będących reklamą, spamem oraz niezamówioną informacją handlową. Uporczywe zamieszczanie powtarzających się treści pod wieloma publikacjami a także komentarze nie związane w żaden sposób z publikacją i zbędne z uwagi na przedmiot dyskusji będą traktowane jako spam.
§7. Administrator zastrzega sobie prawo do usuwania treści, o których mowa w par. 4, 5 i 6 Regulaminu Forum a także innych wypowiedzi uznawanych przez niego za uciążliwe, jak również prawo do blokowania uczestnictwa w Forum w stosunku do osób naruszających postanowienia par. 4, 5 i 6 regulaminu. Wydawca może również przekazać pozostające w jego posiadaniu dane Uczestników Forum sądowi, prokuraturze, policji i innym uprawnionym organom państwa na potrzeby prowadzonych przez nie postępowań.
§8. Administrator prowadzi moderację automatyczną przez system antyspamowy wyposażony dodatkowo w filtr wulgaryzmów, który odpowiada za usuwanie treści zakwalifikowanych do tych kategorii. Moderacja ręczna stosowana jest w wyjątkowych przypadkach po analizie zgłoszeń wynikających z naruszeń par. 4, 5 i 6 oraz pozostałych zapisów regulaminu.
§9. Administrator zastrzega sobie prawo do wyłączenia Forum z treści prowadzonego przez siebie serwisu lub zmianę sposobu dodania komentarza w innych opcjach dostępnych pod ramką wpisu a także wyłączenia możliwości komentowania dla poszczególnych publikacji bez podawania przyczyn takiego działania.
§10. Administrator dołoży wszelkich starań w celu zapewnienia prawidłowego działania Forum oraz udzieli pomocy w rozwiązywaniu problemów dotyczących jego funkcjonowania.
§11. Uczestnicy Forum poprzez umieszczenie swoich komentarzy i opinii na stronach Forum zobowiązują się do przestrzegania Regulaminu Forum.
§12. Regulamin niniejszy obowiązuje od momentu jego opublikowania. Administrator zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w niniejszym regulaminie. Wszelkie zmiany stają się obowiązujące w momencie ich opublikowania na stronie www.cozadzien.pl