Umowa z biurem podróży powinna zawierać dane biura wraz z jego numerem w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Informację o wybranym biurze podróży można sprawdzić na
www.turystyka.gov.pl. Konieczne jest również zamieszczenie takich informacji jak:
- czas trwania wycieczki,
- miejsce pobytu lub trasa wycieczki,
- cena wraz z wyszczególnieniem wszystkich dodatkowych opłat (jeśli nie są one zawarte w cenie wycieczki),
- sposób zapłaty,
- program imprezy (rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług),
- zakres ubezpieczenia oraz dane ubezpieczyciela,
- sposób składania reklamacji.
Czy cena wycieczki może ulec zmianie? Największym zaskoczeniem dla osób, które wykupiły wycieczkę jest zmiana – najczęściej podwyżka – ceny wykupionej wycieczki. Pojawia się pytanie, czy rzeczywiście organizator może żądać dopłaty. Okazuje się, że
koszt wyjazdu nie może ulec zmianie. Jednak
w wyjątkowych sytuacjach, gdy umowa wyraźnie to przewiduje, w ściśle określonych przypadkach może dojść do podwyższenia opłaty.
Zazwyczaj przyczyną tego jest wzrost kursów walut, kosztów transportu oraz opłat urzędowych np. podatków. Jednak nawet w takim przypadku biuro podróży powinno udokumentować wpływ na zmianę ceny, a klient może się nie zgodzić na propozycję, wypowiedzieć umowę i odzyskać wszystkie wpłacone pieniądze.
Ważne! Cena wycieczki określona w umowie może zostać zmieniona najpóźniej na 21 dni przed jej rozpoczęciem pod warunkiem, że umowa wyraźnie to przewiduje.
Czy można zrezygnować bez konsekwencji z wykupionej wycieczki?Zdarza się, że sytuacja nie pozwala na wcześniej zaplanowany wyjazd z winy organizatora lub uczestnika. Co w tej sytuacji? Jeśli biuro podróży dokonuje zmian dotyczących istotnych warunków umowy przed rozpoczęciem imprezy np. cena, program, termin, musi o tym poinformować konsumenta. W zaistniałej sytuacji urlopowicze mogą
przyjąć proponowaną zmianę lub odstąpić od umowy. Wówczas organizator jest zobowiązany do zwrotu wszystkich wpłaconych środków bez konieczności zapłaty kary umownej. Innym wyjściem jest udział w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie.
Jeśli z wycieczki rezygnuje konsument, biuro podróży może pobrać jedynie taką kwotę, która odpowiada kosztom poniesionym w związku z realizacją konkretnej usługi, np. rezerwacją miejsca w hotelu czy samolocie, której nie można już odwołać.
Dobrym wyjściem z sytuacji jest także
wskazanie innej osoby na swoje miejsce. W tym przypadku konieczne jest poinformowanie organizatora jeszcze przed rozpoczęciem imprezy w terminie wskazanym w umowie. Taka zmiana nie wymaga zgody organizatora.
Ważne! Klauzule wprowadzające automatycznie obowiązek zapłaty określonej części ceny imprezy np. 100 proc. są niezgodne z prawem.
Jak składać reklamację?Zdarza się, że organizator nie dotrzymuje zobowiązań zawartych w umowie np. kiedy urlopowicz zostanie zakwaterowany w hotelu o niższym standardzie lub dokonano zmiany formy wyżywienia. Co w takiej sytuacji? Należy wówczas niezwłocznie poinformować wykonawcę usługi o powstałych niedogodnościach.
– Każdy konsument ma prawo do złożenia reklamacji, jeśli jest niezadowolony z jakości usług świadczonych przez organizatora wycieczki. Sytuacja ta dotyczy wszystkich świadczeń zagwarantowanych w umowie – mówi
mecenas Jakub Brykczyński z Kancelarii Adwokackiej Brykczyński i Partnerzy. Należy jednak pamiętać, że reklamacja musi być złożona w ciągu 30 dni od zakończenia imprezy, najlepiej w formie pisemnej – dodaje Jakub Brykczyński.
Ważne! Reklamacja powinna zawierać informację o uchybieniach w sposobie wykonania umowy, a także określać żądania naprawienia szkody.
Należy pamiętać, że zapisy umowy, a nie ustne ustalenia, są wiążące dla obu stron. Każdy powinien wnikliwie zapoznać się z
treścią umowy przed jej zawarciem. Warto też przeczytać regulamin, ogólne warunki uczestnictwa oraz program wycieczki opisany w katalogu. Jeśli w którymś z dokumentów znajdziemy zapis niezgodny z prawem, najlepiej nie podpisywać umowy i zmienić biuro.
oprac. EPNmateriały prasowe, fot. vjeran2001