O problemach z zapowiedziami głosowymi w autobusach poinformowała nas czytelniczka. W liście do naszej redakcji opisała sytuację, która miała miejsce w czwartek (8 stycznia). Oto treść maila:
SZKODA BYŁO WYDAWAĆ PIENIĄDZE!
"Zastanawiam się, po co zostały wydane pieniądze na zamontowanie w autobusach MPK i ITS głosowych zapowiedzi przystanków, skoro już prawie wszędzie zostały one wyłączone przez kierowców. W czwartek jechałam autobusami o numerach bocznych 316, 319, 819, 1003 i w każdym z nich zapowiedzi nie było, chociaż na monitorach przystanki były wyświetlane poprawnie.
Zapowiedzi miały służyć osobom niewidomym i słabo znającym miasto, ale nie pomagają teraz nikomu, bo podobno przeszkadzają kierowcom w pracy! Niedawno byłam świadkiem, jak dwóch kierowców zmieniało się i jeden powiedział do drugiego, w obecności pasażerów, że to gadanie go wk....a i nie będzie tego włączał, bo nie grożą za to żadne kary, a nikt tego przez rok jeszcze nie kontrolował. Dodatkowo pouczył kolegę, jakim kodem to można regulować oraz którą kostkę trzeba wypiąć, żeby "nie gadało". Nie wiem, czemu MPK i ITS toleruje takie podejście kierowców i czemu MZDiK za to ich nie karze. Efekt jest taki, że prawie nigdzie zapowiedzi już nie działają albo są tak ściszone, że chyba tylko na postoju da się je usłyszeć. Szkoda było wydawać na to pieniądze!".
TO NIE KIEROWCY, TO USTERKI
Czy faktycznie kierowcy specjalnie wyłączają zapowiedzi głosowe? Czy do Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu wcześniej dochodziły sygnały, że system działa błędnie?
- W ostatnim czasie zauważyliśmy w autobusach zwiększoną liczbę przypadków nieprawidłowego działania zapowiedzi głosowych przystanków. Główną przyczyną tych nieprawidłowości nie są zachowania kierowców, lecz usterki urządzeń w poszczególnych pojazdach. Informacje o awariach na bieżąco przekazujemy firmie, która wdrażała w Radomiu System Karty Miejskiej oraz System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Wszystkie usterki usuwane są w ramach gwarancji - wyjaśnił Dariusz Dębski, rzecznik MZDiK w Radomiu.
Przypomnijmy, że łączny koszt wdrożenia w Radomiu Systemu Karty Miejskiej oraz Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej to 8 mln 839 tys. 395 zł.