Marcin Walasik (m.walasik.cozadzien@onet.eu); Fot. Marcin Walasik
2012-07-04 07:20
O budowie trasy N-S wzdłuż torów kolejowych mówi się od kilkudziesięciu lat. Droga ta usprawniłaby przejazd między północnymi a południowymi rejonami Radomia. Dzięki niej rozładowałyby się korki w centrum. Na jakim etapie są przygotowania do rozpoczęcia budowy tej arterii i kiedy jest szansa na rozpoczęcie inwestycji w terenie?
Miasto wykonało już w tym kierunku pewien krok do przodu - trasa N-S jest obecnie projektowana. Dokumentację niezbędną do rozpoczęcia budowy wykonuje Pracownia Projektowa Karo z Katowic.
- Ostateczne szczegóły tego przedsięwzięcia zależą od uzgodnień z PKP oraz firmą Mott MacDonald, która na zlecenie kolei projektuje przebudowę linii kolejowej numer 8. Na razie trudno powiedzieć, kiedy projekt trasy będzie gotowy. Musimy dostosować pewne rozwiązania do wytycznych kolei - informuje Kamil Tkaczyk, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.
Budowa trasy N-S to spore przedsięwzięcie inwestycyjne, dlatego an pewno będzie on powstawała etapami. W pierwszej kolejności powstanie odcinek łączący trzeci etap obwodnicy południowej Radomia (od ulicy Czarnoleskiej) do węzła Młodzianowska-Czarna. Obecnie w okolicy mostu kolejowego na Południu powstaje właśnie wiadukt u zbiegu z budowaną obwodnicą południową, która będzie przechodziła pod N-S-ką. W ramach budowy obwodnicy drogowcy wykonają odcinek trasy N-S do wysokości ulicy Zagonowej.
Kierowcy, głównie mieszkańcy Południa, są zaniepokojeni faktem, że póki co trasa N-S będzie urywała się tak naprawdę w szczerym polu. Czy nie ma szans na wybudowanie jezdni między Czarnoleską a Wjazdową już teraz, przy okazji budowy obwodnicy południowej?
- Trasa Północ-Południe jest osobnym projektem i będzie finansowana z odrębnej puli pieniędzy. Nie ulega wątpliwości, że już ten pierwszy etap trasy N-S w ogromnym stopniu ułatwi mieszkańcom południowych obszarów miasta, czyli na przykład osiedla Południe czy Potkanowa, dojazd do Śródmieścia i północnych dzielnic Radomia - odpowiada Kamil Tkaczyk.
Po wybudowaniu pierwszego etapu planowane jest rozpoczęcie prac przy etapie drugim, na odcinku od Beliny-Prażmowskiego do Żeromskiego. Znaczenie tego fragmentu N-S-ki dla układu komunikacyjnego miasta jest ogromne - nowa droga odciąży ulicę 25 Czerwca, która ma małą przepustowość, a co za tym idzie, upłynni ruch w kierunku północnych rejonów miasta.
- Ten odcinek trasy Północ-Południe powstanie wzdłuż torów kolejowych. Będzie zaczynać się przy rondzie u zbiegu ulic Beliny-Prażmowskiego i 25 Czerwca, a kończyć przy połączeniu ulic Szklanej i Żeromskiego. Przewidujemy, że pod budowę trasy N-S zostanie wyburzona kamienica u zbiegu Czachowskiego i Słowackiego, po stronie przejścia podziemnego pod torami kolejowymi. Prawdopodobnie będziemy musieli również zlikwidować podziemne przejście dla pieszych pod torami i zastąpić go kładką pieszo-jezdną - wyjaśnia dyrektor miejskich drogowców.
Trasa N-S będzie stanowić element miejskiej trasy średnicowej i drogą klasy G. Jezdnia będzie składała się z jednego pasa ruchu w obu kierunkach (1x1).
- Tereny przyległe po zachodniej stronie trasy będą obsługiwane przez drogi obarczające. Plan Rozwoju Podstawowego Układu Drogowego Miasta Radomia nie przewiduje wprowadzenia na N-S linii autobusowych wymagających budowy zatok. Piesi i rowerzyści będą mogli korzystać z wydzielonego ciągu pieszo-rowerowego - informuje Tkaczyk.
Budowa trasy Północ-Południe jest częścią Planu Rozwoju Podstawowego Układu Drogowego Miasta Radomia na lata 2011-2020. Jest to dokument strategiczny dla miasta, ustalający hierarchię, w jakiej powinny być budowane i modernizowane najważniejsze ulice.
Kiedy jest szansa na rozpoczęcie inwestycji w terenie, czyli wbicie pierwszych łopat w ziemię? - pytamy szefa miejskich drogowców. - Gdy będziemy już dysponować gotową dokumentacją projektową, wówczas wystąpimy o dofinansowanie tej inwestycji ze środków unijnych. Choć prawdopodobnie dofinansowanie do budowy dróg z programów unijnych na lata 2013-2020 nie będzie już pokrywało aż 85 procent wartości zadania. Na budowę trasy N-S będą musiały zostać zabezpieczone pieniądze w budżecie miasta - mówi Kamil Tkaczyk.
Kamil Tkaczyk, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu:
- Trasa N-S rozwiąże nam problemy komunikacyjne w centrum miasta i zapewni połączenie między północnymi a południowymi rejonami miasta. Musimy zmieniać wstępne założenia projektu ze względu na sąsiedztwo drogi z przeznaczoną do przebudowy linią kolejową numer 8. Początkowo planowaliśmy zastąpienie przejazdu u zbiegu ulic Gajowej i Wjazdowej dwupoziomowym skrzyżowaniem. Jednak zrezygnowaliśmy z tej koncepcji i przejazd pozostanie, ponieważ jego likwidacja i budowa tunelu lub wiaduktu wiązałaby się z wydatkiem około 40 milionów złotych. Trasa N-S zostanie odsunięta od przejazdu o 20-30 metrów i u zbiegu z ulicą Wjazdową powstanie rondo rozprowadzające. Skrzyżowanie o ruchu okrężnym powstanie również pod projektowanym wiaduktem w ciągu ulicy Młodzianowskiej. Geometria tych rond jest dostosowana do ruchu pojazdów ciężarowych, więc TIR-y z naczepami nie będą miały najmniejszych problemów z ich pokonaniem. Budowa dwupoziomowego skrzyżowania u zbiegu ulic Gajowej i Wjazdowej nie byłaby do końca zasadna, gdyż nieopodal powstaną przecież dwa przejazdy bezkolizyjne. Jeden pod torami - obwodnica południowa, zaś drugi nad torami - ulica Młodzianowska.
NASZ KOMENTARZ
NS-ka przegrała z obwodnicą...
Władze miasta, z prezydentem Andrzejem Kosztowniakiem na czele, traktują budowaną obwodnicę południową jako najważniejszą trasę dla układu komunikacyjnego Radomia. Tymczasem nie jest to priorytetowe zadanie w sytuacji, gdy trudno przejechać z jednej części miasta na drugą, nie mając możliwości ominięcia zakorkowanego centrum.
§1. Rekord Grupa Mediowa sp. z o.o., zwana dalej Administratorem udostępnia swoim użytkownikom możliwość nieodpłatnego korzystania z Forum Internetowego w serwisie www.cozadzien.pl zwanym dalej Forum, w celu zamieszczania komentarzy i opinii na tematy zamieszczonych publikacji oraz związanych z nimi wymianą poglądów i dyskusją.
§2. Dostęp do Forum posiadają wszyscy użytkownicy publicznej sieci Internet, którzy korzystają z serwisu www.cozadzien.pl zwani dalej Uczestnikami Forum. W celu zamieszczenia komentarza pod publikacją Uczestnik Forum po zapoznaniu się z treścią Regulaminu Forum wypełnia treść w ramce dostępnej pod publikacją wraz z podpisem. Uczestnik Forum może także wyrażać swoje opinie poprzez głosowanie tzw. „łapkami” pod zamieszczonymi komentarzami, które to głosy zliczane są w sposób automatyczny i aktualizowane przy kolejnych odsłonach strony.
§3. Uczestnik Forum publikuje swoje komentarze i opinie wyłącznie na własną odpowiedzialność. Administrator nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Uczestników Forum na łamach Forum.
§4. Niedopuszczalne jest umieszczanie przez Uczestników na łamach Forum treści sprzecznych z prawem, naruszających prawa osób trzecich, zawierających treści pornograficzne, wulgarnych lub obscenicznych, wzywających do nienawiści rasowej lub wyznaniowej lub etnicznej, naruszających godność człowieka, nawołujących do przemocy czy też propagujących przemoc w świecie rzeczywistym.
§5. Niedopuszczalne jest umieszczanie przez Uczestników na łamach Forum treści uznanych powszechnie za naganne moralnie, niezgodnych z zasadami współżycia społecznego, zawierających hejt, będących pomówieniami czy też celowo obraźliwych, w tym także oskarżeń i opinii szkalujących Administratora oraz naruszających dobre imię jego firmy, mediów, właścicieli i pracowników.
§6. Niedopuszczalne jest umieszczanie przez Uczestników na łamach Forum treści zawierających przekazy reklamowe, linki innych serwisów, treści będących reklamą, spamem oraz niezamówioną informacją handlową. Uporczywe zamieszczanie powtarzających się treści pod wieloma publikacjami a także komentarze nie związane w żaden sposób z publikacją i zbędne z uwagi na przedmiot dyskusji będą traktowane jako spam.
§7. Administrator zastrzega sobie prawo do usuwania treści, o których mowa w par. 4, 5 i 6 Regulaminu Forum a także innych wypowiedzi uznawanych przez niego za uciążliwe, jak również prawo do blokowania uczestnictwa w Forum w stosunku do osób naruszających postanowienia par. 4, 5 i 6 regulaminu. Wydawca może również przekazać pozostające w jego posiadaniu dane Uczestników Forum sądowi, prokuraturze, policji i innym uprawnionym organom państwa na potrzeby prowadzonych przez nie postępowań.
§8. Administrator prowadzi moderację automatyczną przez system antyspamowy wyposażony dodatkowo w filtr wulgaryzmów, który odpowiada za usuwanie treści zakwalifikowanych do tych kategorii. Moderacja ręczna stosowana jest w wyjątkowych przypadkach po analizie zgłoszeń wynikających z naruszeń par. 4, 5 i 6 oraz pozostałych zapisów regulaminu.
§9. Administrator zastrzega sobie prawo do wyłączenia Forum z treści prowadzonego przez siebie serwisu lub zmianę sposobu dodania komentarza w innych opcjach dostępnych pod ramką wpisu a także wyłączenia możliwości komentowania dla poszczególnych publikacji bez podawania przyczyn takiego działania.
§10. Administrator dołoży wszelkich starań w celu zapewnienia prawidłowego działania Forum oraz udzieli pomocy w rozwiązywaniu problemów dotyczących jego funkcjonowania.
§11. Uczestnicy Forum poprzez umieszczenie swoich komentarzy i opinii na stronach Forum zobowiązują się do przestrzegania Regulaminu Forum.
§12. Regulamin niniejszy obowiązuje od momentu jego opublikowania. Administrator zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w niniejszym regulaminie. Wszelkie zmiany stają się obowiązujące w momencie ich opublikowania na stronie www.cozadzien.pl