Początkowo zakładano, że linia kolejowa z Warszawy do Radomia zostanie gruntownie wyremontowana w do końca 2015 roku. Później termin zakończenia prac przekładano na 2016, a nawet 2017 rok. Teraz okazuje się jednak, że z powodu zerwania umowy z jednym z wykonawców, cała linia będzie gotowa najwcześniej w 2020 roku!
Całe zadanie zostało już wcześniej podzielone na kilka etapów. Za opracowanie dokumentacji projektowej odcinka Warszawa Okęcie - Czachówek odpowiadała firma Jacobs Polska. Wartość tego zamówienia to ponad 6 mln zł. Do końca roku PKP PLK S.A. ma podpisać umowę z konsorcjum Trakcja, które będzie realizowało roboty remontowe. Ich koszt to ponad 367 mln zł.
RADOM - CZACHÓWEK: 2020. MOŻE...
- O wiele gorzej wygląda jednak sytuacja z odcinkiem Czachówek - Radom. Za przygotowanie niezbędnych dokumentów odpowiadała w tym przypadku firma Mott MacDonald Limited. Niestety, ale nie wywiązała się ona terminowo ze wszystkich zadań i dlatego w maju 2014 roku zerwaliśmy umowę. Co to oznacza? Praktycznie całe postępowanie musimy rozpocząć od nowa. W ramach przetargu wyłonimy przedsiębiorstwo, które zdobędzie wszelkie niezbędne pozwolenia i zrealizuje prace remontowe. Mało tego, musimy także pozyskać nową decyzję środowiskową, bo ta wydana kilka lat temu traci ważność w kwietniu 2015 roku. Jeśli wszelkie formalności uda nam się przeprowadzić zgodnie z planem, to modernizacja odcinka Czachówek - Radom rozpocznie się w 2018 roku, a zakończy najwcześniej w I lub II kwartale 2020 roku - mówi Robert Hurkała dyrektor projektu z Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A.
W tej sytuacji jedyną dobrą informacją jest to, że Mott MacDonald przed zerwaniem umowy opracowało dokumentację potrzebną do remontu stacji Radom. Zadanie to jest również elementem modernizacji linii kolejowej nr 8. Do końca roku PKP PLK S.A. ma zawrzeć umowę z konsorcjum Pol - Aqua i wtedy też w ciągu 12 miesięcy zostaną wykonane wszelkie niezbędne prace, w tym remont całego torowiska, przebudowa peronów, wymiana małej architektury. Zmodernizowane zostanie również przejście podziemne, przy którym zostanie zamontowana winda. W ramach zadania powstanie również Lokalne Centrum Sterowania. Całość będzie kosztowała ponad 99 mln zł.
PIENIĄDZE PRZEPADNĄ?
Remont linii kolejowej z Warszawy do Radomia była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach perspektywy finansowej na lata 2007 - 2013. Inwestycje z tego okresu muszą zostać rozliczone do końca 2015 roku. Skoro już teraz wiadomo, że projekt nie zostanie do tego czasu zrealizowany, to czy możemy się obawiać, że przepadną unijne pieniądze?
- Nasze działania zmierzają do tego, aby pieniądze, których nie wydaliśmy w poprzedniej perspektywie przeszły na lata 2014 - 2020. Ta sprawa jest dla nas priorytetowa i jesteśmy przekonani, że wszystko się powiedzie - dodaje Robert Hurkała.
Przypomnijmy, że w tej chwili realizowana jest już budowa zintegrowanego systemu sterowania i kierowania ruchem kolejowym linii nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie - Radom. Za to zadanie odpowiada firma Thales. Wartość tego zamówienia to 256 mln 500 tys. zł.