Raport jest potrzebny do wydania decyzji środowiskowej, czyli jednego z dokumentów niezbędnych do działalności lotniczej. Ewentualne zastrzeżenia przyrodników mogłyby opóźnić inwestycję, która i tak realizowana jest już bardzo długo.
Wszystko wskazuje na to, że raport nie wykaże zbyt wielu przeciwwskazań do rozpoczęcia prac. Na terenie przyszłego lotniska nie stwierdzono np. roślin objętych ochroną w ramach sieci Natura 2000 czy gatunków rzadkich i zagrożonych w skali kraju oraz regionu.
Przyrodnicy natrafili natomiast na bardzo ciekawego motyla – czerwończyka nieparka (znajduje się na liście Natura 2000). Na szczęście obszar jego występowania nie pokrywa się z terenem przewidzianym pod zabudowę lotniskową. Poza tą strefą żyją również dwa gatunki chrząszczy z rodziny biegaczowatych.
Badano także populację miejscowych gadów i płazów. Obserwacje prowadzono zarówno w ciągu dnia, jak i nocą. W rezultacie stwierdzono obecność trzech gatunków gadów i dziesięciu płazów. Ich stanowiska również nie są zagrożone przyszłą inwestycją.
Najważniejszym rozdziałem raportu będzie fragment dotyczący badań ornitologicznych. Niezwykle istotne dla bezpieczeństwa operacji powietrznych jest bowiem rozpoznanie i określenie zagrożeń wynikających z obecności ptaków w rejonach, gdzie pułap lecących samolotów jest niższy niż 500 m. Chodzi przede wszystkim o fazę wznoszenia podczas startu oraz opadania przy lądowaniu.
Analiza danych ornitologicznych jeszcze trwa, ponieważ w tej części zebrano najwięcej materiału. Pod uwagę brano różne gatunki ptaków: drapieżników, dużych ptaków lęgowych (kormorany, żurawie) i stworzeń grupujących się w stada.
W raporcie ważne będą informacje określające ryzyko ewentualnej kolizji samolotu z ptakami. Powstanie także plan kontroli tych zagrożeń oraz działań zmierzających do ich ograniczenia (poprzez np. stosowanie odpowiednich upraw w pobliżu lotniska).
Raport ma być przedstawiony w kwietniu Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Radomskie lotnisko powinno rozpocząć działalność do września 2013 roku. To termin, który wynika z zezwolenia wydanego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Dokument zawiera szereg warunków wynikających z przepisów krajowych oraz międzynarodowych, po spełnieniu których port lotniczy Radom zostanie wpisany do rejestru lotnisk cywilnych, a lotnisko uzyska certyfikat wydany przez ULC. To będzie faktyczny moment uruchomienia działalności.