Koszt inwestycji to blisko 26 mln zł. Przetarg na modernizację prawie 18-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 8 (między Radomiem a Skarżyskiem Kamienną) wygrała firma Skanska. – Z PKP współpracujemy od lat – mówi Rafał Wojciechowski, menadżer projektu. – Z powodzeniem realizujemy kolejne kontrakty kolejowe. Posiadamy duże doświadczenie, dobrze wykwalifikowaną kadrę oraz odpowiedni sprzęt – dodaje.
Obecnie ten odcinek trasy znajduje się w fatalnym stanie. Z tego powodu obowiązują liczne ograniczenia prędkości, w niektórych miejscach nawet do 30 km/h. Po modernizacji znacznie zwiększy się przepustowość trasy oraz bezpieczeństwo podróżowania. Dzięki dostosowaniu linii do prędkości 120 km/h czas przejazdu na tym znacznie się skróci.
Modernizacja odcinka Radom-Skarżysko-Kamienna jest prowadzona w formule „Projektuj i buduj”. Do naszych najważniejszych zadań wykonawcy należy: wymiana nawierzchni torowej wraz z oczyszczeniem i uzupełnieniem tłucznia, wymiana rozjazdów kolejowych , zabudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów, a także regulacja sieci trakcyjnej. W ramach inwestycji Skanska przebuduje przejazdy i przejścia kolejowe w 15 miejscach, a w miejscowości Trablice zostanie zmodernizowany most kolejowy.
– Duży nacisk kładziemy na bezpieczeństwo ze względu na to, iż część prac wykonywana będzie przy czynnych torach kolejowych. Dlatego podczas wykonywania robót zastosujemy najwyższe środki ostrożności – mówi Tomasz Stępień, kierownik robót.
Prace już się rozpoczęły. Ich zakończenie przewidywane jest na koniec listopada tego roku.
Mniej optymistycznych informacji dotyczy planów przebudowy linii nr 8, na odcinku Radom-Warszawa Okęcie. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wciąż „przygotowuje się” do rozpoczęcia inwestycji. Roboty powinny ruszyć w drugiej połowie tego roku i zakończyć się w pierwszym kwartale 2015. Wtedy na znacznym odcinku trasy między Warszawą Okęciem a Radomiem pociągi będą mogły osiągać prędkość do 160 kilometrów na godzinę. Dzięki temu podróż potrwa około 50-55 minut.
Przebudowa linii Radom-Warszawa ma kosztować blisko 2 miliardy złotych. Zakres prac jest bardzo duży. Na odcinku między Warką a Radomiem powstanie drugi tor. Planowana jest budowa nowych przejazdów kolejowych, a w Warce także wiaduktu. Zmodernizowane zostaną również istniejące skrzyżowania wraz z rogatkami, urządzeniami sygnalizacyjnymi i znakami kolejowymi.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa ruchu planowana jest likwidacja części istniejących przejazdów oraz budowa dróg równoległych.