Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ.
Październik jest ogłoszony Międzynarodowym Miesiącem AAC, czyli komunikacji wspomagającej i alternatywnej. Krzysztof Łyżwiński - prezes Stowarzyszenia Budujemy Przystań, które zorganizowało spotkanie szacuje, że 8-12 osób na 1000 potrzebuje AAC.
27 października grupa 30 studentów radomskiej pedagogiki na UT-H wzięła udział w spotkaniu przybliżającym problematykę osób z zaburzeniami mowy. W spotkaniu wzięły udział dzieci ze zdiagnozowanym MPD (mózgowe porażenie dziecięce), niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem.
Wspólnie wykonano piosenkę „Jedzie pociąg z daleka”: dwójka dzieci wybrała za pomocą obrazków instrumenty (np. akordeon) za pomocą których zagrały z grupą studentów (za pomocą cymbałków).
Zostały wyświetlone filmy: „Mikołaj ogląda Cejrowskiego”, „Kuba opowiada: co lubi jeść” prezentujące nowe technologie ułatwiające komunikację niewerbalną. Pokazano m.in. tablicę papierowa, dzięki której dziecko wskazuje, co chce oglądać, wykonuje gest ile razy chce to zrobić, naciska w odpowiednim momencie przycisk rozpoczynający odtwarzanie filmu. Wszystko odbywa się pod okiem opiekuna.
- Chcemy mówić o tym, czym jest AAC, chcemy propagować AAC wśród osób, które w przyszłości będą mogły tę wiedzę wykorzystać - mówi pracownik stowarzyszenia, psycholog, terapeuta Anna Gruszka.
- Ćwiczenia zaprezentowane przez członków stowarzyszenia pozwalają uzmysłowić sobie jaką trudność sprawia osobie z zaburzeniami mowy komunikacja z otoczeniem - zwraca uwagę Patrycja Czyż, studentka radomskiej pedagogiki.
Celem spotkania jest uświadomienie studentom, jak ważna jest pomoc w porozumiewaniu się osobom niemówiącym lub posługującym się mową w ograniczonym stopniu. Dzięki metodom komunikacji niewerbalnej osoby niemówiące będą mogły dokonywać wyborów, podejmować decyzje, pytać, opowiadać, wyrażać myśli i uczucia – pokonywać bariery w porozumiewaniu się z otoczeniem.
Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ.