[gallery id=509]
W środę pokonaliśmy cały teren budowy, żeby zobaczyć i zilustrować, na jakim etapie stanęły prace późną jesienią. Pomimo fatalnej pogody część robót można było kontynuować również zimą, co udowodnili mostowcy. Największe konstrukcje są już zalane betonem i częściowo pokryte izolacją. W stanie surowym stoją wiadukty u zbiegu budowanej trasy z ul. Wyścigową, planowanym przedłużeniem Młodzianowskiej, w rejonie skrzyżowania ulic Wiejskiej i Godowskiej oraz w pobliżu mostu kolejowego na Południu.
Budowa obwodnicy najbardziej daje się we znaki mieszkańcom Prędocinka, Godowa, Idalina i Malczewa, którzy z niecierpliwością czekają na otwarcie dla ruchu pierwszych odcinków arterii oraz dróg odbarczających. Szczególnie zależy na tym rodzicom, których dzieci uczęszczają przez plac budowy do podstawówki przy ul. Wyścigowej.
"Od jesieni na pierwszym etapie budowy obwodnicy nic się nie dzieje. Jeżeli ta nieszczęsna obwodnica już ma powstać pod naszymi oknami, to niech ją zbudują jak najszybciej, żeby choć w części ułatwiła nam życie z dojazdami po utrudnieniach z okresu budowy" - piszą w mailu przesłanym do naszej redakcji anonimowi czytelnicy.
W środę na całej długości budowanej trasy spotkaliśmy kilka ekip robotników, którzy przekonywali, że lada moment zostaną uruchomione wszystkie ciężkie maszyny. - Mroźna zima trzymała długo, więc nie mogliśmy wejść wcześniej na plac. Jeszcze w niektórych miejscach grunt jest tak mokry, że strach tam puścić cięższe maszyny - mówili spotkani drogowcy.
Jak postęp prac ocenia inwestor i kiedy można liczyć na udostępnienie dla ruchu lokalnego pierwszych fragmentów obwodnicy?
- Wiosna przyszła o miesiąc później, niż się wszyscy spodziewaliśmy. Wykonawca zaczął już wchodzić po zimowej przerwie na plac budowy. Zdajemy sobie sprawę z pewnych niedogodności, które towarzyszą każdej inwestycji. Chcemy jak najszybciej dopuścić do użytku pewne odcinki obwodnicy południowej. Zakładamy, że na pierwszym etapie nastąpi to na przełomie wiosny i lata - mówi Kamil Tkaczyk, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu. - Chcemy jak najszybciej dokończyć kanalizację sanitarną i rozpocząć kładzenie mas, żeby udrożnić skrzyżowanie al. Grzecznarowskiego z wlotem obwodnicy południowej.
WAŻNE!
Budowa 13,5-kilometrowej drogi, łączącej trasę E-77 z al. Grzecznarowskiego (miejskim odcinkiem krajowej "dwunastki") ruszyła w kwietniu 2012 roku. Inwestycja obejmuje budowę czterech wiaduktów drogowych, dziesięciu przejść dla zwierząt, kładki dla pieszych w rejonie ul. Witkacego, tunelu, przejazdów gospodarczych, przepustów, zbiornika wodno-retencyjnego oraz wodno-odparowującego. Generalnym wykonawcą prac jest konsorcjum, na czele którego stoi Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Fart z Kielc. Całe przedsięwzięcie pochłonie w sumie ponad 154 mln 420 tys. zł. Zakończenie inwestycji jest planowane na 31 sierpnia 2014 roku.