[gallery id=1268]
500 dni trwało wprowadzanie w Radomiu karty miejskiej. Pierwsze prace rozpoczęły się w maju 2013 roku, a zakończył się 25 września 2014 roku. W tym czasie w 185 autobusach zostało zamontowanych 540 nowoczesnych kasowników. Oprócz tego przy przystankach zainstalowano 44 tablice informacyjne. Specjalne wyświetlacze pojawiły się także w pojazdach komunikacji miejskiej.
- Autobusy zostały wyposażone także w systemy GPS. Dzięki temu dokładnie wiemy, gdzie znajduje się dany pojazd oraz czy ma on opóźnienie na trasie. Takie informacje będą również dostępne dla pasażerów, bowiem wkrótce uruchomimy specjalną stronę internetową - powiedział Kamil Tkaczyk, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.
300 KG BILETOMATU
Ważnym elementem wdrażania karty miejskiej były również testy, przeprowadzone przez stuosobową grupę pasażerów. W sumie wypełnili oni 1320 ankiet, w których opisali uwagi, co do funkcjonowania całego systemu.
- Jednym z ostatnich elementów całego procesu było zamontowanie dziewięciu biletomatów, które umożliwią zakup papierowych biletów, jak również doładowanie konta karty miejskiej. Będą one również spełniały funkcje infokiosku, ponieważ będą tam wyświetlane m.in. najważniejsze informacje na temat Radomia. Koszt jednego takiego urządzenia, ważącego 300 kg, to 130 tys. zł - wyjaśnił dyrektor Tkaczyk.
Umiejscowienie biletomatów: ul. Struga/Szklana (kierunek centrum), Chrobrego/Rapackiego (kierunek centrum), Limanowskiego/ Maratońska (kierunek os. Potkanów), Struga/ pl. Jagielloński (kierunek Gołębiów), dworzec PKP (pl. Dworcowy, stanowisko I), ul. Jana Pawła II/ Sandomierska (kierunek centrum), Czarnoleska/ Urszuli (kierunek centrum), Okulickiego/Polna (kierunek centrum), 25 Czerwca/ Skłodowskiej-Curie (kierunek dworzec PKP).
Za wprowadzenie w naszym mieście karty miejskiej oraz Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej odpowiadała firma R&G Plus z Mielca. Koszt całego przedsięwzięcia to 8 mln 839 tys. 395 zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej sięgnęło 6 mln zł.
KARTA Z CZIPEM
System karty miejskiej umożliwia elektroniczny przepływ danych i
środków finansowych. Pozwala on na pobieranie opłat za przejazd
autobusami komunikacji miejskiej przy użyciu plastikowych kart z czipem. W początkowym okresie radomska karta miejska będzie służyła jako
elektroniczny nośnik dla biletów okresowych. Nieco później kartą będzie można posługiwać
się także jak elektroniczną portmonetką i płacić nią za pojedyncze
przejazdy autobusami. W kolejnych etapach MZDiK planuje rozszerzyć
funkcjonalność karty i kodować na niej dodatkowe usługi. Karta w
przyszłym roku zastąpi bilety parkingowe w Strefie Płatnego
Parkowania Niestrzeżonego.
Możliwe, że w przyszłości MZDiK nawiąże
współpracy z Kolejami Mazowieckimi oraz warszawskim Zarządem
Transportu Miejskiego. Karta miejska dostarczy wielu danych
dotyczących ruchu pasażerskiego w komunikacji autobusowej, co
umożliwi optymalizację usług przewozowych. W razie zgubienia karty będzie można łatwo odzyskać swoje pieniądze dzięki weryfikacji informacji w systemie.