Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

Obwodnica południowa gotowa w listopadzie?

Obwodnica południowa gotowa w listopadzie?
[gallery id=1231]
Uzgodnienia dotyczące treści i warunków aneksu były prowadzone z liderem konsorcjum budującego nową trasę, czyli kieleckim Przedsiębiorstwem Robót Inżynieryjnych Fart. Przeanalizowano wszelkie zawinione i niezawinione przez wykonawcę opóźnienia. Przedstawiciele konsorcjum składali wniosek o wydłużenie robót na obwodnicy aż o 270 dni, czyli do końca maja 2015 roku. Jednak w ocenie MZDiK, biorąc pod uwagę niezawinione przez wykonawcę powody opóźnienia, na zakończenie robót potrzeba dodatkowo 90 dni.

WŁAŚCICIELE ŚWIATŁOWODÓW POSZUKIWANI

- Jest kilka istotnych powodów, dla których zdecydowaliśmy się na podpisanie aneksu. Jak ostatnio informowaliśmy, niesprzyjająca pogoda uniemożliwiła prawidłowe prowadzenie budowy przepustu pod torami kolejowymi u zbiegu drugiego i trzeciego etapu nowej trasy. Ulewne deszcze spowodowały zalanie przepustu. Dokończenie jego budowy potrwa teraz co najmniej dwa miesiące. Przepust ten powstaje w sąsiedztwie dawnego mostu kolejowego na Południu. Będzie służył pieszym i rowerzystom, poprowadzimy nim także Potok Malczewski, którego koryto w związku z budową trasy zostało skorygowane i przesunięte nieco na północ od obwodnicy - informuje Dariusz Dębski, rzecznik MZDiK. 

Za niezawinione przez wykonawcę powody opóźnienia MZDiK uznał również niezinwentaryzowane sieci podziemne, na które co rusz natrafiali robotnicy. Zdarzało się to w czasie budowy obwodnicy wielokrotnie i prawie za każdym razem były duże problemy z ustaleniem właścicieli sieci. Ostatni taki przypadek miał miejsce w rejonie ronda powstającego u zbiegu obwodnicy i ulicy Warsztatowej. Wykonawca odkrył tam nieoznakowane sieci światłowodowe ułożone już po zaprojektowaniu obwodnicy i jeszcze niezinwentaryzowane, które kolidują z przebiegiem instalacji i wymagają natychmiastowego przełożenia. Wciąż poszukiwani są właściciele tych światłowodów, należą one prawdopodobnie do jednego z operatorów telekomunikacyjnych.

DOKUMENTY I KŁADKA

- Powodem podpisania aneksu była również konieczność zmiany decyzji środowiskowej, którą należało dostosować do nowych wymogów tłumienia hałasu. Ta zmiana pozwoli nam jednak na ograniczenie liczby ekranów akustycznych na niektórych odcinkach trasy. Wykonawca czekał również na opracowanie dokumentacji zamiennej dla fragmentu czwartego etapu obwodnicy, w rejonie ulicy Stalowej. Dokumentacja ta zakłada zachowanie istniejącej tam bocznicy kolejowej i dostosowanie poziomu jezdni do wysokości torów. Przebieg samej obwodnicy w tym rejonie nie zmienił się - dodaje Dariusz Dębski.

I wreszcie ostatnim, niezawinionym przez wykonawcę powodem opóźnienia robót, dającym podstawę do wydłużenia terminu robót, było opracowanie i wdrażanie programu naprawczego dotyczącego kładki dla pieszych nad obwodnicą, na wysokości ulicy Witkacego. W trakcie wznoszenia pochylni dla osób niepełnosprawnych okazało się, że nie jest ona wystarczająco stabilna. Koszty budowy nowego podjazdu pokryje w całości firma projektowa, która przyznała się do popełnienia błędu i opracowała stosowny program naprawczy. Niestabilna pochylnia została rozebrana na przełomie lipca i sierpnia, obecnie wykonawca układa szalunki pod nowy pomost.

ODDADZĄ ODCINKAMI

- Jednym z najważniejszych postanowień aneksu do umowy na budowę obwodnicy jest decyzja o oddawaniu do użytkowania nowej trasy odcinkami, w miarę postępu robót. Największy stopień zaawansowania prac jest na etapach pierwszym (od alei Grzecznarowskiego do Witkacego) i piątym (od drogi prowadzącej z Radomia do Kowali do trasy krajowej E77). Z tych etapów obwodnicy południowej kierowcy będą mogli korzystać najwcześniej. Nieco później oddamy do użytkowania etapy drugi (od ulicy Witkacego do linii kolejowej Warszawa-Kraków) i czwarty (od Potkanowskiej do drogi Radom-Kowala). Najwięcej robót do zrealizowania pozostało natomiast na trzecim, środkowym etapie trasy (od linii kolejowej do Potkanowskiej) - ten odcinek udostępnimy kierowcom najpóźniej - uzupełnia Dariusz Dębski.
 
Ponad 13-kilometrowa obwodnica połączy dwie drogi krajowe, czyli "siódemkę" i "dwunastkę". Umożliwi to wyprowadzenie części ruchu tranzytowego z centralnych, silnie zurbanizowanych rejonów miasta i skierowanie go skrótem przez południe Radomia. Obwodnica usprawni także znacząco komunikację między południowymi dzielnicami miasta. Powstające natomiast obecnie nowe przedłużenie Młodzianowskiej połączy obwodnicę południową z obwodnicą śródmiejską. Oba te projekty drogowe są ze sobą ściśle powiązane.

Umowę na budowę obwodnicy południowej Radomia podpisaliśmy 1 lutego 2012 roku. Generalny wykonawca tej inwestycji to konsorcjum, którego liderem jest kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Fart. W skład konsorcjum wchodzą również Świętokrzyskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Trakt, Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty-Łódź oraz Budromost Starachowice. Pierwotna umowa zakładała zakończenie robót w ciągu trzydziestu jeden miesięcy - do 31 sierpnia 2014 roku.

Wartość zamówienia według umowy to 154 mln 421 tys. zł. Inwestycja znalazła się na liście projektów kluczowych na Mazowszu i dzięki temu otrzymano ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 dofinansowanie w wysokości 71 mln 225 tys. zł. W roku 2012 miasto otrzymało także dużą kwotę z subwencji drogowej. Dofinansowanie z budżetu państwa do tej inwestycji wyniosło 29 mln zł.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy