Przypomnijmy, że podczas budowy obwodnicy południowej Radomia wystąpiły poważne problemy na pierwszym etapie inwestycji. Chodzi o konstrukcję kładki łączącej Idalin z Prędocinkiem. Okazało się, że projektanci popełnili błąd i obiekt trzeba rozebrać. W związku z tym pojawiły się wątpliwości, czy obwodnica zostanie oddana w terminie.
DUŻE ZMIANY NA DRUGIM ETAPIE
Dodajmy, że ogromne zmiany zaszły na drugim etapie obwodnicy południowej, czyli od ulicy Witkacego aż do węzła drogowego za torami na Południu. Na tym odcinku roboty prowadzi Budromost-Starachowice (jako jedna z czterech firm wchodzących w skład konsorcjum budującego obwodnicę). Na całej długości obu jezdni jest już tu nawierzchnia bitumiczna, na razie bez ostatniej warstwy. Są gotowe krawężniki i bariery energochłonne, a także latarnie i drogowskazy. W okolicach budynków przy ulicy Pola rozpoczął się natomiast montaż słupów pod ekrany dźwiękochłonne.
Zobacz galerię zdjęć
- Pod torami kolejowymi, czyli na styku drugiego i trzeciego etapu obwodnicy, trwa budowa przepustu, który będzie służył pieszym i rowerzystom. Przepustem tym zostanie poprowadzony również Potok Malczewski, którego koryto w związku z budową trasy zostało skorygowane i przesunięte nieco na północ od obwodnicy. Wcześniej rozważaliśmy propozycję zamknięcia torów i rozebrania nasypu, aby móc zbudować przepust. Zdecydowaliśmy się jednak na inną, nieinwazyjną technikę przeprowadzenia prac. Zamknięcie ruchliwej linii kolejowej oraz wprowadzenie komunikacji zastępczej spowodowałoby znaczne utrudnienie dla wielu podróżujących. Tymczasem obecna metoda jest równie bezpieczna i efektywna oraz spełnia wszystkie, stawiane przy tego typu inwestycjach wymogi - wyjaśnia Dariusz Dębski, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.
Betonowe elementy przepustu są za pomocą potężnych siłowników wciskane w nasyp pod torami kolejowymi. Roboty te są prowadzone powoli i ostrożnie, pod stałym nadzorem fachowców i co najważniejsze, bez zatrzymywania pociągów. Tuż obok niemal gotowy jest duży zbiornik wodno-retencyjny, do którego już teraz jest odprowadzany nadmiar wód deszczowych i który chroni jezdnie obwodnicy przed zalewaniem.
- Asfaltowa nawierzchnia jest także na części trzeciego etapu inwestycji - od węzła drogowego na Południu do ulicy Wierzbickiej, gdzie wkrótce będzie budowane rondo. Od tego miejsca do kolejnego ronda przy skrzyżowaniu z ulicą Warsztatową jest na razie tylko koryto pod przyszłą jezdnię, ale i tutaj roboty wkrótce ruszą z kopyta. Prawie gotowa jezdnia obwodnicy biegnie przez Potkanów. Przy ulicy Żelaznej w ostatnich dniach została ułożona ostatnia warstwa nawierzchni bitumicznej. Asfalt jest także położony na całym końcowym odcinku - od ulicy Stalowej aż do trasy E77 - dodaje Dariusz Dębski.
Na nowym rondzie przy drodze krajowej zostały już zainstalowane bariery energochłonne wokół centralnej wyspy. W środku znajduje się pośredni zbiornik retencyjny, który musi być odpowiednio zabezpieczony. Trwa tam też budowa drogi zjazdowej z wiaduktu nad torami kolejowymi, którą docelowo wszystkie pojazdy będą zjeżdżały do tego ronda.