Uczniowie ostatnich klas szkół podstawowych na początku kwietnia napisali test z wiedzy, którą zdobyli podczas 6 lat nauki. Do testów w naszym mieście podeszło niewiele ponad 2 tys. uczniów, w powiecie radomskim było ich około 1 600, natomiast w całym województwie mazowieckim około 48 tys.
Arkusz, który musieli rozwiązać uczniowie klas szóstych składał się z 26 pytań, sprawdzających poziom opanowania umiejętności czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji i wykorzystania wiedzy w praktyce. Zaraz po egzaminie szóstoklasiści zgodnie twierdzili, że testy były proste, niektórzy narzekali tylko na zbyt małą ilość czasu. Wyniki pokazują jednak co innego.
Z oficjalnych informacji udostępnionych przez Okręgową Komisje Egzaminacyjną wynika, że średnia w Radomiu to 23,40 pkt. na 40 możliwych do zdobycia. Jest to niewiele ponad średnią krajową, która wyniosła niespełna 23 pkt. W powiecie radomskim wyniki plasowały się na poziomie 21,63 pkt. W ubiegłym roku średnia liczba punktów uzyskanych z testów szóstoklasistów wynosiła 25, zdarzały się jednak lata, że wynik był bliski 30 pkt.
- W naszym województwie są bardzo dobre wyniki. Spośród ośmiu komisji w całym kraju nasza osiągnęła najlepszy wynik. Ogólnie jest bardzo dobrze i oby tak dalej. Zawsze powtarzam, że nie wolno porównywać wyników testów z ubiegłymi latami, ponieważ wiedza i umiejętności uczniów są inne. Dlatego narzędzia ich sprawdzania również się zmieniają – powiedziała Anna Frenkiel, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Najtrudniejsze okazały się dla szóstoklasistów zadania sprawdzające wykorzystywanie wiedzy w praktyce. Analizując wyniki z województwa mazowieckiego, za 4 zadania w tym obszarze uczniowie średnio uzyskiwali wynik 3,94 pkt. na 8 możliwych. Zadanie, które sprawiło uczniom największe trudności brzmiało:" Skanowanie 25 stron trwało 15 minut. Ile sekund zajęło średnio skanowanie jednej strony?".
„...Niepokojący jest brak umiejętności obliczeń wymagających przejścia od minut do sekund” - czytamy w komentarzu pod najtrudniejszym zadaniem przygotowanym przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Warszawie.
Wczoraj do szkół spływały wstępne wyniki testów. Zadzwoniliśmy do kilku szkół, aby poznać wstępne opinie na temat wyników testów:
- Jeszcze nie miałam czasu, aby dokładnie przeanalizować wszystkie wyniki. Wstępnie widzę, że nie jest najgorzej. Najtrudniejsze dla moich uczniów okazały się zadania z matematyki – powiedziała Danuta Kuźmiuk, dyrektor PSP 34.
- Tak jak w ubiegłym roku jesteśmy powyżej przeciętnej, uzyskaliśmy całkiem niezły wynik. Jest dobrze, ale jak wiadomo zawsze może być lepiej – powiedział Marek Sternalski, dyrektor PSP 2.
W jednej z radomskich szkół, gdzie test pisali również uczniowie z klasy terapeutycznej, dowiedzieliśmy się, że wyniki nie są rewelacyjne. Dyrekcja przyczyn dopatrują się właśnie w wynikach klasy specjalnej - niepełnosprawni uczniowie zaniżają średni wynik egzaminów. Dyrektorzy szkół zwracali na to uwagę urzędników ministerstwa.
O wynikach uczniowie będą informowani w najbliższych dniach, zgodnie z wytycznymi Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Niektóre podstawówki przekazały swoim uczniom kody z hasłami, dzięki którym za pośrednictwem strony internetowej uczniowie mogą poznać wyniki egzaminów.
- Nie wszyscy uczniowie mają dostęp do internetu, dlatego na najbliższej lekcji informatyki będą logowały się do systemu, żeby poznać swoje wyniki. Przy okazji będą ćwiczyli zasady logowania się – dodaje Sternalski.
Przypomnijmy, że jeśli szóstoklasista zamierza kontynuować naukę w gimnazjum rejonowym, to liczba uzyskanych przez niego punktów ze sprawdzianu nie ma większego znaczenia - i tak zostanie przyjęty do szkoły. W przypadku wyboru gimnazjum spoza rejonu czy szkół prywatnych i społecznych, wynik sprawdzianu może decydować o tym, czy uczeń zostanie przyjęty do szkoły.