W ramach drugiego etapu studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu budowy linii kolejowej nr 84, prowadzone są spotkania informacyjno-konsultacyjne z mieszkańcami gmin, które są objęte planowaną inwestycją. Linia kolejowa na odcinku Radom-Iłża-Kunów jest elementem Centralnego Portu Komunikacyjnego. W trakcie konsultacji wykonawcy studium przedstawili m.in. warianty przebiegu linii kolejowej. Mieszkańcy mogli zapoznać się również z przewidywanym harmonogramem projektu.
Na terenie powiatu radomskiego pierwsze spotkanie konsultacyjne odbyło się 14 lutego w Iłży. Ostatnie miało miejsce w miniony piątek, 23 lutego w Kamienicy Deskurów w Radomiu. Teraz wykonawca będzie prowadził konsultacje w powiecie ostrowieckim i starachowickim.
Spotkania w Skaryszewie, Iłży czy Wierzbicy cieszyły się dużym zainteresowaniem. W każdym z nich udział wzięło kilkadziesiąt mieszkańców. Natomiast na konsultacjach w Radomiu zjawiło się tylko 12 osób. Uczestnicy mogli zadawać pytania, ale również wyrażać swoją opinię. - Kolej w Polsce jest mocno zaniedbana, dlatego jak najbardziej popieram ten projekt, ponieważ jest on szansą na rozwój. Ja zawsze, kiedy tylko mogę wybieram właśnie pociąg - mówi Piotr Cis-Wolterowicz, uczestnik spotkania.
Pojawiły się również głosy dezaprobaty. W spotkaniu udział wzięły mieszkanki gminy Wierzbica, przy posesji których może powstać jeden wariant tej trasy. Kobiety nie kryły w związku z tym swojego niezadowolenia. - Nie ukrywam, że będzie to dużym problemem, gdy pod naszymi oknami będzie jeździł pociąg - mówiła jedna z mieszkanek gminy Wierzbica.
Wykonawca dokumentacji zaprezentował cztery warianty trasy. Pierwszy z nich to wariant W7B i zakłada przebieg linii kolejowej przez gminy: Kowala, Wierzbica, Mirzec, Wąchock i Starachowice. Drugi to wariant 4H i miałby zostać wybudowany na terenie gmin: Skaryszew, Iłża, Brody – i to ten wariant zakłada w swoim ciągu najwięcej punktów obsługi podróżnych, według wykonawców jest także najbardziej optymalny. Trzeci (W3) i czwarty (W4) częściowo pokrywają się z wariantem 4H.
Linia kolejowa 84 będzie elementem ciągu Centralnego Portu Komunikacyjnego na trasie Grójec – Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Stalowa Wola – Rzeszów – Krosno/Sanok. Według wstępnego harmonogramu pierwsze prace budowlane mogą się rozpocząć w 2034 roku.