Do już eksploatowanych 19 „elektryków” 12 metrowych, dołączą pierwsze w Radomiu bezemisyjne przegubowce o długości 18 metrów, które będą obsługiwały linię nr 7. Zakup będzie możliwy dzięki dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Całkowity koszt projektu wyniesie ok. 22 mln zł, a jego realizacja potrwa do września 2023 r. W czwartek, 30 grudnia w tej sprawie została podpisana umowa.
– Ekologiczny i ekonomiczny transport publiczny to warunek zrównoważonego rozwoju polskich miast. Służą mu rządowe programy wsparcia, takie jak „Zielony Transport Publiczny”. Bez systemowych rozwiązań dużo trudniejsze byłoby upowszechnienie dostępu do zeroemisyjnego transportu, zwłaszcza w średnich i małych miastach - mówi Artur Michalski, wiceprezes NFOŚiGW.
https://www.cozadzien.pl/zdjecia/wsparcie-od-nfosigw-dla-mpk-szydlowca-i-itd-w-radomiu-zdjecia/78853
W ramach przedsięwzięcia zostanie zakupionych sześć osiemnastometrowych autobusów o napędzie elektrycznym, przeznaczonych do obsługi transportu zbiorowego Radomia. Wyposażone będą one w silniki trakcyjne – centralne lub silniki w osiach, o łącznej mocy min. 240 kW, zasilane bateriami trakcyjnymi min. 150 kW/h. Liczba miejsc siedzących, którą zaoferuje każdy z autobusów, wyniesie 38, a miejsc stojących ok. 130. Pojazdy będą dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.
Kolejnym etapem realizacji projektu będzie ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy zadania, co powinno nastąpić w pierwszym kwartale 2022 roku. Zgodnie z harmonogramem, elektryczne przegubowce powinny wyjechać na ulice Radomia w 2023 roku. Wcześniej, bo pod koniec 2022 roku planowane jest wybudowanie stacji szybkiego ładowania pantografowego na pętli autobusowej przy ul. Królowej Jadwigi. Planuje się również zakup trzech mobilnych dwuwyjściowych stacji ładowania zajezdniowego, które zapewnią w sumie sześć punktów ładowania.
https://www.cozadzien.pl/radom/mpk-stawia-na-ekologie/77205
- W tej chwili mamy 42 autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym CNG, 19 elektryków, a pozostałe są na olej napędowy, część jest oczywiście do wymiany. Dlatego też w przyszłym roku planujemy zakup pięciu autobusów przegubowych zasilanych sprężonym gazem ziemnym, tym samym w 2023 r. uda nam się spełnić dyrektywy unijne odnośnie posiadanego taboru ekologicznego - przyznaje Krzysztof Zalibowski, prezes MPK.