Najlepsze wiadomości video z Radomia znajdziesz na naszym kanale na YouTube - TUTAJ.
Przecież przemysł stoczniowy w mieście nad Mleczną prężnie rozwija się od lat. Jeśli ktoś nie wie, to w Radomiu działają już dwie stocznie jachtowe. Anel Yacht od 1998 roku przy ul. Hermanowicz i Antila Yachts przy ul. Przemysłowej. A z kolei w okolicach Radomia - w Milejowicach przy ul. Radomskiej, w Specjalnej Strefie Ekonomicznej gminy Zakrzew - również działa stocznia „Sułkowski”. Firma powstała w 1978 roku. Od początku działalności zajmuje się budową jachtów żaglowych. Dlaczego ma nas zatem dziwić, że inna stocznia chce się ulokować właśnie w Radomiu?
Marek Magierowski, dyrektor biura prasowego Kancelarii Prezydenta RP w swoim wpisie na Twitterze porównał Radom do Paryża i Pekinu, w których również mają siedziby stocznie. Bądźmy jednak szczerzy – miasta, do których porównany został Radom, są stolicami państw. Ale z drugiej strony – bez przesady z tą stołecznością. Powierzchnia Radomia jest większa niż powierzchnia Paryża. A siła robocza w naszym mieście jest prawie tak tania, jak w Pekinie.
Andrzej Rozenek na informację o lokalizacji siedziby stoczni w Radomiu również zareagował na Twitterze, pisząc: „Radom jak Paryż i Pekin... No, no... Odważne porównanie. Paryż - stolica Francji. Pekin - stolica ChRL. Radom – stolica... San Escobar”. Rozenek swoim wpisem udowodnił własne braki w podstawowej wiedzy z geografii. Przecież każde dziecko wie, że stolicą San Escobar jest Santo Subito.
A wracając do stoczniowego tematu... Nie powinien nas dziwić fakt, że firmy działające na terenie jednych miast siedziby mają w innych. Najlepszym przykładem może być radomski PKS, który swoją siedzibę miał w Skaryszewie. Radom jako lokalizacja siedziby stoczni z Gdyni ma sporą zaletę – regularne połączenia lotnicze z Trójmiastem i brak sztormów na nabrzeżu.
Co zyskujemy na ulokowaniu siedziby Stoczni Marynarki Wojennej w Radomiu? Dochody z podatku CIT i przede wszystkim własnych, radomskich stoczniowców. Jednego już mamy. Wprawdzie malowany, ale z taką nadzieję patrzy w przyszłość... Radom ma poza tym długie tradycje wolnościowe, a dzięki rozwojowi tej grupy zawodowej ewentualne radomskie protesty mogą być jeszcze bardziej dostrzegalne niż te w czerwcu 1976 roku. Nie od dziś wiadomo, że stoczniowcy - podobnie jak górnicy - to jedna z najefektywniej protestujących grup zawodowych w naszym kraju.
Puśćmy wodze wyobraźni... Może stoczniowcy przyczynią się do rozbudowy radomskiego lotniska, ucząc pracowników organizowania wieców protestacyjnych? Wtedy upieczemy dwie pieczenie na jednym ogniu, bo lotnisko zmieni się w lotniskoWIEC, więc i wojsko będzie szczęśliwe. Może się również zdarzyć, że jakiś stoczniowiec z Radomia przeskoczy kiedyś przez płot i... No, sam nie wiem. Czyżby Radom miał się kiedyś doczekać swojego prezydenta kraju?
Jedno pytanie pozostaje otwarte - kiedy wreszcie Radom będzie miał dostęp do morza?
Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ.