W konkursie zorganizowanym przez Fundację Koncept Kultura na Facebooku nasze miasto wskazało w sumie 150 osób. - Część osób głosowała pod postem, ale dostawaliśmy też prywatne wiadomości na naszym profilu na Facebooku – mówi Anna Osiadacz, prezes Fundacji Koncept Kultura, organizator konkursu na portalu społecznościowym. - Niesamowity odzew, wszyscy w fundacji byliśmy pod wrażeniem, jak radomianie się zaktywizowali i w jak wspaniały sposób pokazali, że Radom jest dla nich ważny.
Fotoplastykon będzie gościł w Radomiu od 19 marca do 20 kwietnia 2018 r. Jest także zarezerwowany drugi termin wizyty, latem. - Wnioskował o niego pan Sebastian Równy, dyrektor wydziału Kultury, ponieważ wówczas będzie w Radomiu „Uliczka tradycji”. Będziemy jeszcze na ten temat rozmawiać - wyjaśnia Anna Osiadacz.
Podziel się zdjęciami
W fotoplastykonie będzie można zobaczyć zdjęcia ukazujące Radom sprzed lat. - Teraz, dzięki współpracy z wydziałem kultury, będziemy trafiać do różnych instytucji, towarzystw, miłośników i prywatnych kolekcjonerów. W miastach, po których podróżujemy, lokalna społeczność bardzo chętnie włącza się i udostępnia nam zbiory. W Radomiu też liczymy na taką współpracę – mówi prezes zarządu fundacji i zachęca do kontaktu.
Każdy, kto chciałby udostępnić zdjęcia sprzed lat, proszony jest o kontakt z Fundacją Koncept Kultura. Można to zrobić poprzez profil fundacji na Facebooku lub stronę internetową www.konceptkultura.pl.
Z miłości do tradycji
Fotoplastykon, z którym fundacja jeździ po Polsce, jest urządzeniem nowym, ale stylizowanym na XIX w.; powstał pod koniec 2016 roku. Zaprojektował go i skonstruował Zbigniew Fit, członek fundacji, który współpracował ze stolarzem. - Pan Zbigniew jest pasjonatem, który w ręcznie zrobionym urządzeniu połączył nie tylko technologię opartą na tradycyjnym sposobie przesuwania zdjęć, ale też multimedialne nowinki – zdradza Osiadacz. - Stanowisk jest pięć, a na każdym prezentujemy inną tematykę, np. oddzielnie ulice, ludzi, szkoły i organizacje, uroczystości miejskie itp. Wszystko zależy od pakietu zdjęć, jakim dysponujemy. Staramy się je układać w różnorodne grupy i prezentować w taki sposób, aby jedna osoba nie przebywała przy jednym stanowisku zbyt długo. Z doświadczenia wiemy, że fotoplastykony cieszą się ogromnym zainteresowaniem i każdy chce jak najszybciej dostać się do stereoskopu. To takie magiczne podglądanie historii miasta przez dziurkę od klucza.
Dzięki zainstalowaniu multimediów urządzenie pozwala prezentować nieograniczoną liczbę zdjęć w technologii 3D, czyli odwrotnie niż w tradycyjnym fotoplastykonie.
Przekonać ludzi, zdobyć pieniądze
Jak przyznaje prezes Fundacji Koncept Kultura, pomysł budowy fotoplastykonu narodził się już dawno, problemem było jednak pozyskanie pieniędzy i przekonanie grupy osób, że w dobie internetu urządzenie będzie się cieszyć zainteresowaniem. - Budowa trwała ok. ośmiu miesięcy. Potrzebowaliśmy na to 60 tys. zł, przy czym twórcy i wykonawcy wykonali pracę społecznie.
Fotoplastykon gościł w tym roku w czterech miastach; przed fundacją jeszcze jedno. - Wiele wskazuje na to, że w przyszłym roku spędzimy w Radomiu dwa miesiące – cieszy się Osiadacz.
Najświeższe wiadomości z Radomia i regionu znajdziesz na profilu CoZaDzien.pl na Facebooku - TUTAJ.