Wprowadzenie w mieście Inteligentnego Systemu Transportowego ma na celu usprawnienie zarządzania ruchem drogowym, a także nadanie priorytetu dla autobusów miejskich. Dokumentacja projektowa przygotowywana będzie dla potrzeb rozwoju zrównoważonej mobilności w ramach programu Polska Wschodnia.
Jak wcześniej pisaliśmy, Radom po raz pierwszy może otrzymać pieniądze z programu Polska Wschodnia. Mowa tutaj nawet o 45 mln euro. Województwo mazowieckie było dotychczas wyłączone z podziału takich funduszy. Jednak, aby móc ubiegać się o te pieniądze, konieczne jest wcześniejsze opracowanie odpowiednich dokumentacji projektowych.
https://www.cozadzien.pl/radom/wezel-przesiadkowy-na-poludniu-jest-wykonawca-dokumentacji/99788
Przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej, dotyczącej wdrożenia w mieście ITS, wygrała oferta złożona przez firmę z Warszawy - Polską Agencję Ewaluacji Sektora Publicznego S.A. Zwycięzca postępowania będzie miał 12 miesięcy od podpisania umowy na przygotowanie niezbędnej dokumentacji.
Systemy ITS (skrót z języka angielskiego od Intelligent Transport Systems) wspomagają efektywne wykorzystywanie infrastruktury transportowej, dostarczając zarazem uczestnikom ruchu informacji na temat warunków poruszania się po mieście. Systemy takie optymalizują też pracę urządzeń sterujących ruchem drogowym i transportem publicznym.
Zamówienie obejmuje sygnalizację świetlną na 38 skrzyżowaniach ulic albo pojedynczych przejściach dla pieszych w Radomiu (w tym na trzech skrzyżowaniach i czterech przejściach, gdzie teraz jeszcze jej nie ma). Będą to ciągi ulic: Michalczewskiego, Jana Pawła II, al. Grzecznarowskiego, Dowkontta, Poniatowskiego, Beliny-Prażmowskiego, 25 Czerwca, Traugutta, Słowackiego, Kelles-Krauza, Struga, Malczewskiego, Żwirki i Wigury, Chrobrego, 11 Listopada, Warszawskiej, Żółkiewskiego i Mieszka I.
Projektanci muszą przygotować dokumentację w taki sposób, aby położyć nacisk na priorytety dla komunikacji miejskiej. To nie tylko dostosowanie cykli świateł do ruchu autobusów, ale także wyznaczenie buspasów i kontrapasów dla transportu publicznego w miejscach, gdzie będzie to możliwe i potrzebne.