Każdy z autobusów pomieści 75 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących. Dodatkowo posiadać będzie stanowisko na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Pojazdy będą klimatyzowane, w pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w wyświetlacze LED i LCD, nagłośnienie do zapowiedzi kolejnych przystanków, monitoring, system liczenia pasażerów, trzy podwójne porty USB, umożliwiające pasażerom ładowanie baterii urządzeń mobilnych oraz kasowniki dotykowe, w tym jeden z funkcją terminala płatniczego. Producentem autobusów będzie firma MAN. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji podpisało już umowę z wykonawcą. - Będą zawierały wszystkie niezbędne udogodnienia, które pozwolą bezpiecznie i komfortowo podróżować. Cieszymy się, że Radom po raz pierwszy inwestuje w autobusy, które posiadają system ładowania zajezdniowego. Są to autobusy w pełni bateryjne, które nie będą musiały być doładowywane z pantografu na pętlach czy przystankach. Pozwolą na robienie całych, dziennych dystansów na zaprojektowanych liniach - zapewnia Marcin Grabowski, dyrektor produktu i sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska.
Na zakup 20 autobusów elektrycznych oraz budowę zasilania stacji elektrycznego systemu ładowania zajezdniowego spółka pozyskała dofinansowanie zewnętrzne w kwocie blisko 60 mln zł. - Jeżeli do 25 autobusów elektrycznych, które mamy teraz, dołożymy 20 nowych, to wyjdzie nam 45 elektryków. Do tego może dołączyć 10 autobusów pozyskanych w ramach programu Polska Wschodnia, co da liczbę 55. Chcemy też zakupić 20 autobusów niskoemisyjnych (gazowych) w ramach programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza. Łącznie dałoby nam to 55 autobusów elektrycznych i 40 niskoemisyjnych na CNG. To byłoby 90% naszej floty. Nie mam wątpliwości, że to imponujące wskaźniki - mówi Krzysztof Zalibowski, prezes MPK w Radomiu.
- Musimy docenić to, w którym miejscu dzisiaj jesteśmy, jeśli chodzi o standard naszej komunikacji publicznej. To jest wynik godny szybko i dynamicznie rozwijającego się miasta, które odpowiada na potrzeby mieszkańców. Kilka lat temu przy okazji dużych wartości smogowych wszyscy proponowali, żeby ograniczyć kursy komunikacji autobusowej. Po kilku latach to pomysły nierealne, o których się nawet nie mówi, bo komunikacja publiczna nie generuje i po kolejnych kursach nie będzie już praktycznie generować żadnych problemów - tłumaczy Radosław Witkowski, prezydent Radomia.
Dostawy autobusów zaplanowano w sierpniu i listopadzie 2025 r. oraz w lutym i maju 2026 r. (każdorazowo po 5 sztuk). Wraz z dostawami nowych pojazdów, wycofane z ruchu zostaną autobusy najstarsze i najbardziej wyeksploatowane, a jednocześnie spełniające najniższe normy emisji spalin. Zakupione w ramach projektu "elektryki" obsługiwać będą linie: 10, 12, 14, 15 i 16. Obecnie miejska spółka eksploatuje 25 autobusów elektrycznych. Pierwszy z nich wyjechał na ulice Radomia w lipcu 2020 r. Łącznie na ich zakup MPK pozyskało w ramach dofinansowań zewnętrznych ponad 112 mln zł.