Pomysłodawcą petycji do ministra Andrzeja Adamczyka jest radomianin Michał Rejczak, który już w 2013 r. do innego szefa resortu występował z prośbą o uruchomienie pospiesznego połączenia Lublin – Radom – Łódź. Teraz chodzi o „utworzenie bezpośrednich przyspieszonych połączeń kolejowych relacji Lublin – Radom – Łódź - Poznań/Wrocław zapewniających zadowalającą obsługę linii kolejowych”.
Autor petycji przypomina, że najkrótsze połączenia kolejowe Lublina i Polski środkowo-wschodniej z centrum (Łódź) i południem kraju (Katowice, Kraków) prowadzą przez Radom. W tej chwili region radomski nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego z Łodzią, która „z racji położenia w centrum kraju powinna pełnić rolę głównego węzła kolejowego”. Natomiast połączenia między Lublinem a Łodzią odbywają się dotychczas znacznie wydłużoną trasą przez Warszawę, co obniża ich atrakcyjność.
„Dla Radomia, Łódź oraz Lublin są najbliższymi dużymi ośrodkami akademickimi, co dodatkowo zwiększa zapotrzebowanie na przewóz pasażerów, który aktualnie odbywa się transportem drogowym. Szacuje się, że koszty zewnętrzne transportu drogowego (wypadki, zanieczyszczenia, itd.) w Polsce wynoszą ponad 20 mld zł rocznie, a brak połączeń kolejowych będzie stale je powiększał” - czytamy w petycji. - „Natomiast działania w zakresie polityki transportowej naszego kraju, jako członka Unii Europejskiej powinny zmierzać do jego zrównoważenia i wspierania najbardziej wydajnych środków transportu. Jest to zbieżne z priorytetami wspierania niskoemisyjnego transportu zbiorowego – zwłaszcza szynowego – zawartymi w Krajowym Planie Odbudowy oraz nowej Umowie Partnerstwa”.
Autorzy petycji chcą, by połączenie Lublin – Radom – Łódź - Poznań/Wrocław było całoroczne i codzienne, by po tej trasie kursowało co najmniej kilka pociągów dziennie w każdym kierunku i by było czasowo dopasowane do zapotrzebowania pasażerów. Sugerują, by pociągi zatrzymywały się na stacjach: Lublin, Nałęczów, Puławy, Pionki, Radom, Przysucha, Drzewica, Tomaszów Mazowiecki, Koluszki, Łódź (Kalisz, Ostrów Wlkp.). „Należyta obsługa połączenia, jego regularność i atrakcyjność z pewnością zapewni także wymierną korzyść przewoźnikom kolejowym, o czym może świadczyć obecne zapełnienie połączeń autobusowych i przesiadkowych kolejowych, potencjał demograficzny obszaru oraz duża migracja ludności” - argumentują autorzy petycji.
I przypominają, że po niedawnych remontach czas przejazdu na liczącym 121 km odcinku Lublin – Radom to ok. 80 minut, a na 142-kilometrowym odcinku Radom – Łódź to ok. 100 min. „Są to czasy przejazdu nieosiągalne dla transportu drogowego i dodatkowo zwiększające atrakcyjność połączenia” - zapewniają.
Patryk Fajdek z radomskiej Lewicy zdradził w poniedziałek w Porannej Rozmowie Radia Rekord i TV Dami Łukaszowi Molendzie, że sam już petycję podpisał. - I rozmawiałem z Anitą Sowińską, posłanką Wiosny z Łodzi o zbudowaniu ponadregionalnego porozumienia; wspólnie wystosujemy do ministra infrastruktury interwencję w tej sprawie - żeby to połączenie z Łodzią i Lublinem powstało – zapowiedział. - Dlaczego radomianie do dwóch dużych ośrodków akademickich mają podróżować przez Warszawę? Jesteśmy drugim miastem w województwie, jednym z największych w kraju, a nie mamy połączenia kolejowego ze stolicami dwóch sąsiednich województw. To sytuacja niedopuszczalna. Koniec z wykluczeniem kolejowym. To połączenie powinno być zapewnione.
W ciągu kilku dni, do środy petycję - na stronie https://www.petycjeonline.com/poczenie_kolejowe_lublin_-_radom_-_od_-_poznawrocaw – podpisało 1276 osób.