Dzięki realizacji projektu dofinansowanego z Funduszy Europejskich „Praktyki zawodowe - zaprogramowani na sukces” PO WER „Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” o nr POWERVET-2020-1-PL01-KA102-079681 uczniowie klas trzecich w zawodach technik ekonomista, technik logistyk, technik spedytor oraz technik eksploatacji portów i terminali spędzili miesiąc w Sewilli i Maladze na praktykach zawodowych u zagranicznych pracodawców. Zdobywali tam nie tylko doświadczenie zawodowe, ale także zwiedzali i poznawali bogatą kulturę Andaluzji.
Kwota dofinansowania projektu wyniosła 635 649,54 zł. W ramach wsparcia indywidualnego beneficjenci projektu mieli opłacone zakwaterowanie i pełne wyżywienie, ubezpieczenie, bilety lotnicze, transfery na i z lotniska, bilety miejskie, kursy języka angielskiego oraz hiszpańskiego, a także wycieczki.
Uczestnicy projektu odbywali staże zawodowe w hiszpańskich firmach, w zależności od specyfiki swojego zawodu. Pod okiem opiekunów wykonywali powierzone im obowiązki oraz doskonalili i rozwijali umiejętności zawodowe.
Uczniowie w zawodzie technik ekonomista podczas praktyk zawodowych poznawali strukturę firmy, zapoznawali się z dokumentacją, segregowali i klasyfikowali dokumenty, przetwarzali faktury i rachunki, zajmowali się bazą klientów.
Nauka zawodu techników logistyków obejmowała przyjmowanie, przechowywanie i wydawanie towarów z magazynu, monitorowanie poziomu i stanu zapasów, obsługiwanie programów magazynowych, prowadzenie dokumentacji magazynowej oraz monitorowanie procesów produkcyjnych, dystrybucyjnych i transportowych.
Spedytorzy zajmowali się organizacją transportu oraz obsługą klientów i kontrahentów. Planowali, organizowali i dokumentowali procesy transportowe i spedycyjne. Przyjmowali i wydawali towar z magazynu.
Uczniowie w zawodzie technik portów i terminali w ramach swoich zadań prowadzili racjonalną gospodarkę opakowaniami i kontenerami, planowali prace i wykonywali czynności związane z przeładunkiem i magazynowaniem towarów.
Uczestnicy porozumiewali się ze swoimi opiekunami oraz współpracownikami w języku angielskim. Dodatkowo odbyli kurs języka hiszpańskiego, który ułatwił im codzienną komunikację.
Okazją do szlifowania obu języków były zakupy, popołudniowe spacery po Maladze lub Sewilli, a także weekendowe wycieczki do Kadyksu, Kordoby, Granady i na ścieżkę króla w Caminito del Rey. Uczestnicy projektu poznali historię oraz architekturę tych miejsc, zwiedzali zabytki, podziwiali krajobrazy oraz smakowali lokalnej kuchni.
Na potwierdzenie udziału w stażu uczniowie otrzymali certyfikaty precyzujące zdobyte umiejętności zawodowe oraz certyfikaty Europass i certyfikaty ukończenia kursu języka hiszpańskiego na poziomie A1. Dokumenty te z pewnością wzbogacą ich CV i w przyszłości ułatwią zdobycie zatrudnienia.
Pobyt na stażu zagranicznym dostarczył uczestnikom wielu wrażeń, umożliwił im otworzenie się na inną kulturę. U uczniów rozwinął się europejski sposób myślenia, chęć prowadzenia konstruktywnego dialogu międzykulturowego, stali się oni otwarci na nowe trendy w nauce oraz na poznawanie i rozumienie nowych zjawisk kulturowych w Europie. Dzięki pracy w międzynarodowym środowisku projekt wpłynął także na kształtowanie postaw. Uczniowie pozbyli się ksenofobii, stali się bardziej tolerancyjni.
Młodzi ludzie odpowiedzialnie podeszli do swoich zadań, a test na samodzielność zdali na piątkę. Chcieliby powtórzyć taki wyjazd w przyszłości i polecają go swoim znajomym.
W związku z zawodowym profilem Zespołu Szkół Ekonomicznych w Radomiu jej absolwenci tworzą strategiczną grupę na rynku pracy. Pragniemy w naszej szkole nadal promować europejski model kształcenia, głównie praktycznej nauki zawodu, co związane jest z zapewnieniem odpowiednich miejsc praktyk dla przyszłych uczniów.
Po więcej informacji na temat działań projektowych Ekonomika zapraszamy na naszą stronę internetową www.zse.radom.pl