Dwa tygodnie po obietnicy, złożonej przez Sebastiana Murawskiego, nowego wicedyrektora Powiatowego Urzędu Pracy, odpowiedzialnego za realizację Tarczy Antykryzysowej, zakończono pracę nad zaległymi wnioskami przedsiębiorców z kwietnia i maja. Te rozpatrzone pozytywnie zostały skierowane do wypłaty. - Dwa tygodnie temu obiecaliśmy przedsiębiorcom z Radomia i powiatu radomskiego, że ich wnioski o pomoc finansową z Tarczy Antykryzysowej będą rozpatrywane znacznie szybciej niż miało to miejsce do tej pory. Teraz mogę z dumą i satysfakcją poinformować, że dotrzymaliśmy słowa – mówi Waldemar Trelka, starosta radomski. - Dziękuję kadrze zarządzającej za bardzo sprawną, błyskawiczną zmianę organizacji pracy całej załogi. Dziękuję pracownikom PUP za pracę w nadgodzinach i w soboty oraz za osobiste zaangażowanie w realizację wniosków.
Obecnie rozpatrywanie wniosków, które wpłynęły w czerwcu jest już realizowane na bieżąco. - Jesteśmy w bieżącym kontakcie z przedsiębiorcami, tworzymy również osobne stanowiska obsługi, gdzie będzie można przeanalizować złożony wniosek pod względem formalnym i od razu uzupełnić ewentualne braki – mówi Sebastian Murawski, wicedyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Radomiu.
Również w ostatnich tygodniach, na wniosek starosty radomskiego, nowy wicedyrektor wnioskował o kolejne transze pomocy, czyli 30 mln zł i 25 mln zł w ramach Tarczy Antykryzysowej. - To pokazuje, że rządowa pomoc dla firm naprawdę działa i jest bardzo sprawnie dysponowana do urzędów pracy. Tarcza nie działa jak należy tylko tam, gdzie osoby decyzyjne tak naprawdę nie chcą współpracować z państwem polskim – dodaje starosta.
Ponad 18 tysięcy wniosków od firm
Jak wynika ze statystyk Powiatowego Urzędu Pracy, według stanu na dzień 20 czerwca do PUP w Radomiu wpłynęło łącznie 18 464 wniosków o wsparcie w ramach Tarczy Antykryzysowej.
Najwięcej z nich, bo ponad 16 tys., dotyczyło pomocy w ramach pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla mikroprzedsiębiorców, a prawie 1,6 tysiąca wniosków dotyczyło dofinansowania części kosztów prowadzenia działalności samozatrudnionym. Oprócz tego 878 wniosków dotyczyło dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz składek na ubezpieczenie społeczne, a 13 pomocy dla organizacji pozarządowych na dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników.
- W okresie od dnia 26 maja, a więc od momentu zmiany dyrektora do dnia 20 czerwca, widoczny jest procentowy wzrost liczby realizowanych wniosków, dotyczących pomocy w ramach Tarczy Antykryzysowej: liczba wniosków wprowadzonych do systemu wzrosła o 66,61%, liczba wniosków rozpatrzonych pozytywnie wzrosła o 95,61 %, liczba wniosków przekazanych do wypłat wzrosła o 98,14 %, a wartość środków przekazanych do wypłaty wzrosła o 109,71 % - mówi starosta radomski. - Najbardziej odczuwalnym efektem dla przedsiębiorców jest fakt, że w ciągu niecałego miesiąca (od 26 maja do 23 czerwca) kwota wypłat wzrosła z ponad 32 do 70 mln - w sumie o ponad 38 mln zł - dodaje starosta.
Słuszna decyzja
Jak dodaje Waldemar Trelka, starosta radomski, znaczne przyspieszenie realizacji wypłat oraz usprawnienie działalności PUP świadczą o tym, że decyzja o zmianie osoby zarządzającej urzędem była słuszna.
- Z 91 mln zł, które pozyskano na realizację Tarczy Antykryzysowej w ciągu ostatniego miesiąca przekazano do wypłaty 70 mln zł. Nie ma już wniosków, które czekały na rozpatrzenie dłużej niż dwa tygodnie. Miesiąc temu taka sytuacja była niestety na porządku dziennym i właśnie dlatego zdecydowałem o radykalnych zmianach – podkreśla starosta Waldemar Trelka. - Mam jeszcze jedną dobrą wiadomość dla właścicieli firm, samozatrudnionych i mikroprzedsiębiorców: będziemy wnioskować o kolejne miliony złotych na wsparcie waszych biznesów. Mamy zapewnienie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, że nikt nie zostanie pozostawiony bez niezbędnej pomocy.