Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań będzie realizowany przy użyciu interaktywnego formularza spisowego dostępnego na stronie GUS. Jednak z myślą o osobach, które np. nie mają komputera czy dostępu do internetu zostaną udostępnione pomieszczenia i sprzęt do przeprowadzenia samospisu. W szczególnych przypadkach rachmistrze spisowi będą kontaktowali się z tymi osobami telefonicznie lub osobiście, aby pomóc w dopełnieniu obowiązku spisowego.
Jak informuje magistrat, prezydent miasta ogłosił otwarty, konkurencyjny nabór kandydatów na rachmistrzów spisowych. - Kandydaci muszą mieć ukończone 18 lat, cieszyć się nieposzlakowaną opinią, posiadać co najmniej średnie wykształcenie i nie być skazanym prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo. Kandydaci będą zobligowani do wzięcia udziału w szkoleniu w trybie zdalnym oraz w egzaminie, który zostanie przeprowadzony za pomocą aplikacji e-learning. W ten sposób w Radomiu zostanie wybrana grupa 89 rachmistrzów spisowych. Ich głównym zadaniem będzie przeprowadzanie wywiadów bezpośrednich lub telefonicznych z wykorzystaniem urządzenia mobilnego - informuje biuro prasowe UM.
https://www.cozadzien.pl/radom/spacerkiem-po-miescie-osiedle-ustronie/70559
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami wynagrodzenie rachmistrzów zależy od metody przeprowadzania przez niego wywiadów z osobami objętymi spisem powszechnym i wynosi: 7 zł brutto za wywiad bezpośredni i 4 zł brutto za wywiad telefoniczny.
Kandydaci na rachmistrzów będą mogli składać swoje oferty w dniach do 9 lutego 2021 roku, w siedzibie Urzędu Miejskiego przy ul. Kilińskiego 30 (Biuro Obsługi Mieszkańca, pok. 19) lub za pośrednictwem poczty elektronicznej ([email protected]), platformy ePUAP oraz operatora pocztowego.
Zgodnie z ustawą o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań obowiązkiem spisowym będą objęte:
- osoby fizyczne stale zamieszkałe i czasowo przebywające w mieszkaniach, budynkach i innych zamieszkanych pomieszczeniach nie będących mieszkaniami na terenie Polski, osoby fizyczne nie mające miejsca zamieszkania;
- mieszkania, budynki, obiekty zbiorowego zakwaterowania i inne zamieszkane pomieszczenia nie będące mieszkaniami.
W trakcie spisu zbierane będą podstawowe dane takie jak: wiek, adres zamieszkania, stan cywilny, obywatelstwo, poziom wykształcenia, a także dane dotyczące aktywności zawodowej czy stopnia niepełnosprawności. Znajdą się również informacje na temat miejsca zamieszkania czy przebywania za granicą oraz gospodarstwa domowego, rodziny, domu lub mieszkania.