Uniwersytet Radomski z firmą Duncan współpracuje już od kilku lat, natomiast w piątek (08.03) miało miejsce oficjalne podpisanie umowy. – Dla naszej uczelni to jest wielki zaszczyt, że możemy pracować z międzynarodowymi korporacjami. Ta współpraca będzie dotyczyła wielu aspektów, zarówno wspólnych szkoleń, ale i prac badawczych, które mają na celu modyfikacje w transporcie dostawczym i ciężarowym – tłumaczy prof. Sławomir Bukowski, rektor Uniwersytetu Radomskiego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu.
Firma Scania to szwedzkie przedsiębiorstwo, które zajmuje się produkcją samochodów ciężarowych. - Mamy blisko 130-letnie doświadczenie w budowie pojazdów ciężarowych. Na terenie Radomia funkcjonujemy od prawie 30 lat. Przed transportem stoją liczne wyzwania, jak chociażby redukcja emisji spalin, stąd nasza obecność na uniwersytecie. Będziemy działali z uczelnią na polu eksploatacji pojazdów, ale także ich serwisowania. Chcieliśmy tym samym zachęcić do tego, by radomscy studenci aktywnie z nami współpracowali - wyjaśnia Paweł Paluch, dyrektor marketingu i komunikacji w firmie Scania.
Jak podkreśla Grzegorz Pawlak, prezes zarządu firmy Duncan, utworzenie wspólnego serwisu samochodowego daje bardzo duże pole do eksperymentów. - Jest to przestrzeń, w którą mogą się włączyć zarówno studenci, jak i pracownicy uczelni, po to by móc w praktyce realizować coś, co ja nazwałbym serwisem przyszłości - mówi Grzegorz Pawlak. - Chcemy, by studenci i pracownicy uniwersytetu zaangażowali się w projekty, które wspólnie napiszemy i opracujemy, a takich pomysłów na tę chwilę jest przynajmniej kilka - dodaje Pawlak.
Zawiązana współpraca pomiędzy firmami a Uniwersytetem Radomskim będzie dotyczyła wielu pojęć związanych z nowoczesnym transportem, a także wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań w serwisach samochodowych, takich jak wsparcie sztucznej inteligencji czy wykorzystanie technologii VR w diagnostyce warsztatowej. Wśród poruszanych tematów znajduje się również wprowadzenie zielonej energii do transportu, a w tym także systemy ładowania samochodów ciężarowych. Ponadto tematyka wspólnych projektów skupiać się będzie również na takich obszarach, jak analiza wpływu kształtu zabudowy pojazdu ciężarowego na emisję CO2 czy instalacje poprawiające bezpieczeństwo napraw pojazdów elektrycznych, w tym napraw baterii.
Dzięki tej współpracy studenci będą mogli uczestniczyć w szkoleniach podstawowych i specjalistycznych, które dotyczyć będą m.in. budowy i naprawy skrzyni biegów, działania sieci CAN - w tym modelowanie sieci czy analiza procesów spalania różnych paliw.