W piątek (22.03) marszałek Adam Struzik oraz wicemarszałek Rafał Rajkowski przedstawili szczegóły koncepcji projektowej budowy nowej bazy utrzymaniowo-naprawczej Kolei Mazowieckich w Radomiu.
- Jednym z elementów naszego rozwoju jest inwestowanie w bazy utrzymaniowe, bo pociągi wymagają przeglądów i napraw. Postanowiliśmy, że jedno z tych centrów utrzymaniowych będzie w Radomiu - mówił Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego. - Spółka Koleje Mazowieckie jest naszą dumą. Inwestujemy w nią własne pieniądze oraz te z Unii Europejskiej. To są już nakłady idące w miliardy złotych.
W październiku ubiegłego roku został rozstrzygnięty przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji. Najkorzystniejszą ofertę złożyła Spółka INTOP Warszawa.
- Gdyby nie udało nam się kupić dwóch działek, to ta inwestycja nie byłaby możliwa do zrealizowana. A mieliśmy taką możliwość wyłącznie dlatego, że sprzyjało nam szczęście. A tak naprawdę komunikacja i korki warszawskie spowodowały, że zainteresowany tymi działkami nie dojechał i nie kłócił się z nami o ich zakup - mówił Rafał Rajkowski, wicemarszałek województwa mazowieckiego.
W nowym zapleczu, zlokalizowanym przy ul. Tadeusza Mazowieckiego w Radomiu, wybudowany zostanie budynek administracyjno-biurowy oraz myjnia przejazdowa z systemem przeciwoblodzeniowym a także tory postojowe wraz z siecią trakcyjną, magazynem materiałów niebezpiecznych, pomieszczeniem na odpady przemysłowe.
- Gospodarka jest, była i będzie bardzo wysoko na liście priorytetów prezydentury Radosława Witkowskiego. Ta inwestycja samorządu województwa mazowieckiego mocno w tę filozofię się wpisuje, bo trzeba wiedzieć, że gospodarka jest podstawą dla rozwoju innych sfer życia społeczno-gospodarczego. Jak będziemy mieli prężnie działającą gospodarkę, dobrze płatne miejsca pracy, to będziemy mogli z sukcesem realizować różnego rodzaju działania w sferze kultury, edukacji czy ochronie zdrowia - mówiła Katarzyna Kalinowska, wiceprezydent Radomia. - Tutaj mamy potencjał na kilkadziesiąt dobrze płatnych miejsc pracy w innowacyjnym przedsiębiorstwie.
W nowo wybudowanym zapleczu technicznym będą wykonywane prace utrzymaniowe pojazdów kolejowych w poziomach utrzymania P1 – P2, a w przyszłości również w poziomie P3. W hali będą znajdowały się dwa kanały przeglądowo-naprawcze, dzięki czemu będzie możliwe jednoczesne wykonanie prac utrzymaniowych nawet czterech dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Realizacja tej inwestycji ułatwi proces utrzymania pojazdów kolejowych Kolei Mazowieckich obsługujących relacje: Radom – Skarżysko-Kamienna, Radom – Warka, Radom – Drzewica, Radom – Dęblin.
- W tym roku spółka obchodzi 20-lecie. W tym okresie zrealizowaliśmy bardzo wiele inwestycji taborowych, zakupiliśmy nowoczesny tabor, modernizowaliśmy tabor starszego typu, ale również sporo nakładu i czasu poświęciliśmy na rozbudowę i przebudowę naszych zapleczy technicznych. One pełnią bardzo istotną rolę dla obsługi przewozów pasażerskich oraz utrzymania stanu pojazdów w jak największej sprawności technicznej. Mamy świadomość tego, że bez tych zapleczy świadczenie tych usług byłoby niemożliwe - mówił Cezary Lewandowski, członek zarządu, dyrektor finansowy KM. - Mam nadzieję, że budowa tej nowej bazy da taki impuls i bardzo pozytywnie wpłynie na rozwój subregionu radomskiego. To się przełoży też na poprawę jakości usług.
Zakończenie inwestycji zaplanowano na IV kwartał 2025 r. Ponadto w ciągu najbliższych czterech lat Spółka KM, której właścicielem jest samorząd województwa mazowieckiego, pozyska 16 nowych dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych planowanych do obsługi między innymi połączeń kolejowych do Radomia.
https://dami24.pl/wiadomosci/w-radomiu-powstanie-baza-kolei-mazowieckich/29151