Tytuł przedsięwzięcia zdradza wiele o jego tematyce: “Integracja CLIL, technologii informacyjno-telekomunikacyjnych oraz treści dotyczących przedsiębiorczości w nauczaniu w europejskich szkołach zawodowych” (Nr 2020-1-ES01-KA202-083188). Efektem prowadzonych działań projektowych realizowanych w czasie 4 mobilności będzie stworzenie wspólnego europejskiego przewodnika dydaktycznego CLIL (Content and Language Integrated Learning). Na podstawie zebranych doświadczeń koordynatorzy przygotowują właśnie raport końcowy, który pomoże stosownym organom stworzyć wspólne europejskie ramy teoretyczne podstaw programowych szkół zawodowych. Chcą w ten sposób promować kulturę przedsiębiorczości i samodzielności młodych ludzi, pomagać im odnosić sukcesy zawodowe i umacniać ich poczucie obywatelstwa europejskiego.
W ramach projektu, partnerskie szkoły z Polski, Irlandii, Niemiec i Hiszpanii zorganizowały 4 spotkania w różnych krajach, łącznie dla 80 uczniów. Młodzież zrealizowała zadania bazujące na umiejętnościach z dziedziny przedsiębiorczości, marketingu, finansów, języków obcych i informatyki, wykorzystując przy tym nowoczesne technologie. Ostatnia mobilność odbyła się niedawno w Radomiu.
Zadanie postawione przed bezpośrednimi beneficjentami mobilności zakładało stworzenie „business planu” przedsiębiorstwa o dowolnym profilu. Na każdej z mobilności kładziono nacisk na inny moduł tego planu. W Hiszpanii na finanse, w Irlandii na innowacyjność, w Niemczech na cyfryzację, a w Polsce na marketing i reklamę. Korzystając z nowoczesnego Vlogatorium w radomskim oddziale MSCDN uczniowie stworzyli autorskie spoty reklamowe.
Różnorodność podjętych działań jest ogromna: były warsztaty ze specjalistami, wizyty w lokalnych przedsiębiorstwach, spotkania z właścicielami firm, wykłady, praca w grupach, a wszystko to w języku angielskim i przy użyciu technologii komputerowych. Był też oczywiście czas na integrację międzynarodową i promocję obywatelstwa europejskiego, gdyż program wizyt wzbogacono o działania krajoznawcze i kulturoznawcze.
Projekt Partnerstwa Strategicznego to jedna z wielu inicjatyw o charakterze międzynarodowym realizowanych w Zespole Szkół Ekonomicznych w Radomiu. Placówka ta od zawsze starała się być otwarta i nowoczesna, by kształcić kolejne pokolenia młodych ludzi gotowych na wyzwania międzynarodowego rynku pracy w XXI w.. Zespół Szkół Ekonomicznych zapewnia uczniom zagraniczne praktyki zawodowe, cyklicznie gości młodzież i kadrę z innych europejskich szkół, zaprasza do Radomia nauczycieli z zagranicy, by prowadzili lekcje w języku angielskim, wykorzystując tym samym innowacyjną metodologię CLIL. W ramach Akredytacji Erasmus+ w dziedzinie edukacji szkolnej (nr 2022-1-PL01-KA120-SCH-000110150) radomski Ekonomik organizuje szkolenia zagraniczne dla nauczycieli oraz mobilności dla uczniów do szkół w różnych zakątkach Europy i nie tylko. Nauczyciele przeprowadzają pokazowe lekcje otwarte dla kadry z innych zagranicznych placówek oświatowych, a doświadczony Zespół Projektowy chętnie dzieli się swoją wiedzą z zakresu realizacji projektów unijnych na konferencjach i szkoleniach dla obecnych i przyszłych beneficjentów.
Zapraszamy na krótką fotorelację z mobilności do Hiszpanii, Niemiec, Irlandii i Polski w ramach Partnerstwa Strategicznego Erasmus +.
SZKOŁY PARTNERSKIE W PROJEKCIE TO:
Centro Integrado de Formación Profesional nº 1, Ceuta, Hiszpania
Ludwig Erhard Berufskolleg, Paderborn, Niemcy
Galway Technical Institute, Galway, Irlandia
Zespół Szkół Ekonomicznych w Radomiu