Od sierpnia 2020 r. za pomocą bonu rodzice mogą płacić m.in. za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne w Polsce. Do tej pory transakcje opłacone za pośrednictwem bonu wyniosły - według danych dla województwa mazowieckiego - około 357 mln zł.
Bon przyznawany jest na dziecko urodzone do końca 2021 r., na które przysługuje świadczenie wychowawcze lub dodatek wychowawczy "Rodzina 500 plus". Rodzice dzieci urodzonych w ostatnich miesiącach ubiegłego roku (październik – grudzień) także mogą wykorzystać bon turystyczny, mimo że wniosek o 500 plus złożyli po 31 grudnia 2021 r. Ważne, żeby zrobili to w ciągu trzech miesięcy od narodzin. Zgodnie z przepisami rodzice mają trzy miesiące na złożenie wniosku o 500 plus, licząc od dnia urodzenia dziecka. Oznacza to, że opiekunowie, którzy złożyli wniosek na początku 2022 r., na dziecko urodzone w 2021 r., też mogą liczyć na bon.
Na dziecko przysługuje jeden bon w wysokości 500 zł. Dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością dostaną dwa bony w wysokości 500 zł, jednak, aby otrzymać drugi, należy złożyć odpowiednie oświadczenie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.
Bon turystyczny jest dostępny tylko na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Wystarczy wejść na swój profil, w zakładkę "ogólny", po lewej stronie ekranu jest zakładka "bon turystyczny". Po kliknięciu w nią należy uzupełnić niezbędne dane kontaktowe, czyli adres e-mail i numer telefonu komórkowego. Aktywować bon można w dowolnym momencie, nawet na dzień przed planowanym wyjazdem.
Bon przyznawany jest w formie dokumentu elektronicznego, ma 16-cyfrowy numer. Nie podlega wymianie na gotówkę ani inne środki płatnicze. Można nim płacić kilkakrotnie, aż do wyczerpania kwoty. Bon turystyczny ważny jest do końca września tego roku. Do tego czasu trzeba zrealizować płatność bonem, a sama usługa może się odbyć nawet po tej dacie.
Płatności można dokonywać w podmiotach, które zarejestrowały się na liście Polskiej Organizacji Turystycznej. Ich lista jest dostępna na stronach www.bonturystyczny.gov.pl, www.pot.gov.pl oraz www.polska.travel.
Dla wszystkich, którzy mają pytania związane z funkcjonowaniem bonu, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchomił specjalną infolinię (codziennie w godz. 7.00-20.00) pod numerem 22-11-22-111, a pytania można też zadawać, pisząc na adres: bon@zus.pl.