Załatwianie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu dla wielu brzmi obiecująco. W wielu przypadkach jest to już możliwe. Wkrótce również mieszkańcy miasta i gminy Białobrzegi będą mogli załatwić większość spraw przez Internet lub aplikację mobilną. Dla mieszkańców udostępnionych zostanie 31 e-usług w obszarze administracji publicznej, przedsiębiorczości i w zakresie prowadzenie działalności gospodarczej. - Mieszkańcy będą mogli załatwić w urzędzie sprawy poprzez portal e-mieszkańca, nie tylko w urzędzie, ale również w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury. Będzie można zapisać dziecko na zajęcia, do przedszkola, sprawdzić rachunek za wodę w Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji; więc szereg takich usług, które nie będą wymagały bezpośredniego kontaktu z urzędnikiem – przyznaje Adam Bolek, burmistrz miasta i gminy Białobrzegi.
Jak zaznacza Rafał Rajkowski, wicemarszałek woj. mazowieckiego to duże ułatwienie dla mieszkańców, ale również milowy krok w budowaniu społeczeństwa informatycznego. - To z pewnością będzie miało również aspekt oszczędnościowy, zmniejszenia kosztów związanych z funkcjonowaniem urzędu – dodaje Rafał Rajkowski, wicemarszałek woj. mazowieckiego.
Jak przyznaje Adam Bolek, burmistrz miasta i gminy Białobrzegi, to pierwsze tak kompleksowe e-usługi, które zostaną wprowadzone. W tym roku włodarze miasta będą prowadzić kampanie informacyjne, aby zachęcać jak największą liczbę osób do korzystania z takich usług. - Liczymy tutaj, że mieszkańcy się do tego włączą, bo tutaj też duża rola będzie należała do mieszkańca. Trzeba będzie założyć sobie profil, wyrobić podpis elektroniczny – tłumaczy Adam Bolek. - Chcemy, aby ten program zaczął funkcjonować od 2021 roku, więc mamy około roku czasu na wprowadzenie go. Będziemy się starali wdrożyć w ten projekt jak najwięcej mieszkańców, bo wtedy to ma sens.
Na modernizację i przystosowanie infrastruktury teleinformatycznej związanej ze świadczeniem e-usług gmina dostała dofinansowanie unijne. Jego kwota to 761 tys. zł. Całkowita wartość projektu to z kolei 991 tys. zł.