Obwodnica Lipska to trasa o długości 6,4 km poprowadzona w układzie północ-południe, po zachodniej stronie Lipska. Początek obwodnicy planowany jest około 350 m na północ od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 754 a koniec około 500 m od nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 747. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju. Trasa projektowanej obwodnicy Lipska w ciągu drogi krajowej przebiega w większości przez tereny rolnicze i leśne.
- To inwestycja warta 110 mln, to 6,3 km drogi. Ta inwestycja jest bardzo kluczowa – wyprowadza ruch kołowy z centrum miasta, podnosi bezpieczeństwo, sprawia, że hałas spowodowany ruchem kołowym zostanie wyprowadzony poza miasto. To pierwsza z dziewięciu obwodnic w województwie mazowieckim, według pierwotnego planu, z rządowego programu 100 obwodnic; najbardziej zaawansowana i z szansą, że powstanie jako pierwsza - mówi Tobiasz Bocheński, wojewoda mazowiecki - Nie może być tak, że mieszkańcy Lipska, Zwolenia, Szydłowca, Radomia są pozostawieni sami sobie i nie mają dostępu do środków rządowych w postaci dróg, żłobków, szpitali. Stąd też od 8 lat staramy się nadrobić zaległości, które od 1989 roku, a tak naprawdę od 1945 roku powstały i staramy się alokować jak najwięcej środków, jak najbliżej mieszkańców - mówi Tobiasz Bocheński, wojewoda mazowiecki - Dlatego, że każdy mieszkaniec powiatów, które wymieniłem, każdej miejscowości, każdej gminy ma prawo do tego, aby korzystać z usług publicznych na takim samym poziomie, jak mieszkaniec Warszawy, Gdańska, Łodzi czy Poznania – powiedział Wojewoda Mazowiecki Tobiasz Bocheński.
https://www.cozadzien.pl/region/obwodnica-lipska-gddkia-rozstrzygnela-przetarg/68699
Zakresem opracowania projektu budowlanego objęto m.in.: budowę jednej jezdni obwodnicy Lipska, budowę skrzyżowania typu rondo, w ciągu budowanej obwodnicy Lipska, na przecięciu z rozbudowywaną drogą wojewódzką nr 754, budowę infrastruktury pieszo-rowerowej, budowę dodatkowych jezdni dróg wojewódzkich, most drogowy zintegrowany z przejściem dla zwierząt w ciągu drogi krajowej nr 79, budowę sieci kanalizacyjnej deszczowej wraz z przepompownią wód, budowę zbiorników wód deszczowych i ekranów akustycznych.
Korzysta z niej wielu kierowców jadących z województwa mazowieckiego do małopolskiego: Warszawa – Sandomierz – Kraków. Fragmentarycznie na terenie Lipska pokrywa się z drogą wojewódzką nr 747. Obsługuje ruch lokalny, regionalny i krajowy. Tym samym jest powiązaniem sieci dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych na obszarze województw: mazowieckiego, świętokrzyskiego, małopolskiego i śląskiego.
Cały projekt inwestycyjny obejmuje:
- budowę obwodnicy Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79 Zadanie I – budowę zbiornika retencyjnego – infiltracyjnego (etap zakończony);
- budowę obwodnicy Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79 Zadanie II;
- budowę obwodnicy Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79 Zadanie III (bez skrzyżowania DK79 z DW747);
- budowę obwodnicy Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79 Zadanie IV – skrzyżowanie drogi krajowej nr 79 z drogą wojewódzką nr 747.
Program Budowa 100 obwodnic to rządowy program, opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury, który zakłada budowę dróg wokół mniejszych miast leżących przy uczęszczanych trasach. Realizowany jest przez GDDKiA i zakłada budowę w całym kraju około 830 kilometrów nowych dróg. Głównymi założeniami programu są poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.
https://www.cozadzien.pl/region/umowa-na-obwodnice-lipska-podpisana/69315