Dzięki nowemu połączeniu kolejowemu czas podróży z Kozienic do Warszawy wyniesie około 86 minut. W ramach projektu o szacowanej wartości 321 mln zł wybudowana zostanie nowa linia kolejowa licząca 24 km: Świerże Górne – Dobieszyn - łącząca linię kolejową nr 77 (Janików - Świerże Górne) z linią kolejową nr 8 (Warszawa Zachodnia - Kraków Główny). Trasa zostanie zelektryfikowana, dzięki czemu w połączeniach przewoźnicy mogą wykorzystywać nowoczesne, ekologiczne pojazdy i tym samym przygotować lepszej ofertę dla podróżnych. Wszystkie obiekty będą przystosowane do obsługi osób o organicznych możliwościach poruszania się. Zapewnią one komfortowe warunki oczekiwania na pociąg. Będą wyposażone w wiaty, ławki, jasne oświetlenie. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu.
- To rozwój, chodzi o przyszłość i o cele strategiczne. Takie miejscowości jak nasza wyludniają się, ludzie wyjeżdżają często za pracą, za pewnym rozwojem życiowym. Natomiast Kozienice są dobrym miejscem do życia i do mieszkania. Możliwość szybkiego dojazdu do pracy i powrotu, da nam na pewno szanse rozwojowe., czyli zwiększenie demografii na terenie całego powiatu kozienickiego. Poza tym umożliwi m.in nowe miejsca pracy związane z koleją - mówił Piotr Kozłowski, burmistrz gminy Kozienice.
Mieszkańcy tej części regionu zyskają lepszy dostęp do kolei, dzięki budowie nowych stacji: Kozienice, Świerże Górne, Głowaczów. - Z tej części powiatu nie mamy żadnego połączenia kolejowego z dużymi miastami. Szczególnie my jako mieszkańcy gminy Głowaczów to odczuwamy. Nasi mieszkańcy, którzy pracują w Warszawie, muszą dojeżdżać samochodami do stacji kolejowej w Dobieszynie, a następnie udają się linią kolejową do miejsca pracy. A tak będą mieli od razu na terenie gminy Głowaczów możliwość bezpośredniego połączenia. Będzie także większa możliwość podjęcia przez uczniów i studentów nauki w Warszawie - tłumaczył Hubert Czubaj, wójt gminy Głowaczów.
https://www.cozadzien.pl/zdjecia/podpisanie-umowy-kolej-plus-w-kozienicach-zdjecia/86715
To już piąta umowa z wnioskodawcą realizowana z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. - Rządowy program Kolej Plus jest przeznaczony właśnie dla takich miejscowości jak Kozienice, Głowaczów. On ma na celu przywracanie lub poprawianie połączeń kolejowych do tych miejscowości, w których jest powyżej 10 tys. mieszkańców i są wykluczone komunikacyjnie. Jest to program w 85 proc. finansowany przez rząd, a w 15 proc. finansowany przez samorząd - mówił Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Kolej Plus zakłada finansowanie inwestycji przez stronę rządową i samorządową, przy czym w tym przypadku koszty leżące po stronie samorządów dzielone są pomiędzy: Gminę Kozienice, Gminę Głowaczów i Województwo Mazowieckie. - Urząd Marszałkowski dofinansował wkład własny do Kolej Plus w kwocie 45 mln zł za co serdecznie dziękujemy, bo bez tej pomocy o wiele trudniej byłoby nam ten cel osiągnąć - tłumaczył Hubert Czubaj, wójt gminy Głowaczów.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2029 roku. - Czeka nas czas ciężkiej pracy przy uzgodnieniach i przebiegu prac. W ciągu miesiąca ogłosimy przetarg na realizację dokumentacji projektowej. W czasie od czterech do sześciu miesięcy powinniśmy mieć wykonawcę i wtedy ogłosimy przetarg na roboty budowlane, aby w 2028 roku zostały te prace ukończone. Wiem, że czas na realizację projektu został przesunięty do roku 2029, ale nie dokładajmy sobie tego okresu i stawiajmy na ambitne cele, i to żeby pociągi z Kozienic do Warszawy odjeżdżały już w 2028 roku - mówił Ireneusz Merchel, prezes PKP.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały już wszystkie cztery umowy z wnioskodawcami z Programu Kolej Plus, dotyczące realizacji projektów na terenie województwa mazowieckiego. Z samorządem województwa mazowieckiego na projekty: „Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Ostrów Mazowiecka – Małkinia” oraz „Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Siedlce”, oraz z Miastem i Gminą Serock na projekt: „Budowa linii kolejowej Zegrze - Przasnysz, jako realizacja szlaku „Kolei Północnego Mazowsza” (projekt dokumentacyjny)”.