Obwodnica Skaryszewa, to jedna z dziewięciu, które zostały ujęte w Programie 100 obwodnic w województwie mazowieckim. Na początku czerwca br. ogłoszono przetarg na wykonanie dokumentacji przedprojektowej budowy 6-kilometrowej obwodnicy. GDDKiA w Warszawie otworzyła właśnie oferty w przetargu na zaprojektowanie drogi.
Najniższą ofertę na kwotę 1,9 mln zł złożyła firma Value Engineering, na ten cel GDDKiA planuje przeznaczyć ponad 2,2 mln zł. Ceny pozostałych oferentów wahają się pomiędzy 2 mln zł a 2,4 mln zł. Oferty są obecnie analizowane pod kątem cenowym i merytorycznym.
GDDKiA zakłada, że umowa z projektantem, w przypadku braku odwołań, zostanie podpisana w okresie (październik-grudzień) br. Wykonawca na realizację zadania będzie miał niespełna dwa lata od daty jej zawarcia. Zakończenie prac związanych z przygotowaniem dokumentacji projektowej przewidywane jest na koniec 2023 r.
- Zadaniem projektanta będzie wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz elementów koncepcji programowej i materiałów do uzyskania decyzji środowiskowej. Przewidujemy, że obwodnica Skaryszewa będzie szła w nowym śladzie dk nr 9 i będzie to droga klasy GP, czyli głównej ruchu przyspieszonego. Zostanie zaprojektowana w układzie północ-południe po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości, w zależności od wybranego wariantu - informuje Małgorzata Tarnowska - rzecznik warszawskiego oddziału GDDKiA.
Najważniejszym celem budowy obwodnicy Skaryszewa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się dk nr 9 z Radomia, w kierunku południowym. Jest to istotny szlak komunikacyjny w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i dalej Rzeszowa. Nowa droga poprawi bezpieczeństwo mieszkańców, odciąży układ komunikacyjny i zwiększy przepustowość w samym Skaryszewie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Obwodnica będzie stanowiła również uzupełnienie oraz element rozprowadzający ruch z planowanej drogi ekspresowej S12.