Konkurs „Lekcje o Mazowszu” organizowany jest przez samorząd województwa i Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Podobnie jak w poprzednich edycjach zadanie konkursowe polegało na opracowaniu scenariusza zajęć z zakresu edukacji regionalnej dla wybranej grupy uczniów. Scenariusze miały dotyczyć osób, grup społecznych lub zjawisk oscylujących wokół tematu przewodniego – „Kobiety Mazowsza”. Bohaterkami mogły być kobiety bardziej lub mniej znane (z osiągnięć w różnych dziedzinach kultury, sztuki, nauki, sportu, polityki, działalności społecznej), osadzone w historii lub działające współcześnie, Mazowszanki z urodzenia albo z wyboru.
Z obecnym woj. mazowieckim związane są chociażby Maria Skłodowska-Curie, Maria Kelles-Krauz, Mira Zimińska-Sygietyńska czy Irena Sendlerowa. Warto wspomnieć także o Marii Grzegorzewskiej – psycholożce, twórczyni pedagogiki socjalnej w Polsce i założycielce Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej czy Tekli Bądarzewskiej-Baranowskiej urodzonej w Mławie pianistce i kompozytorce, autorce utworu „Modlitwa dziewicy”, który był jednym z największych hitów XIX-wiecznej muzyki salonowej.
Prace były oceniane w trzech kategoriach: I, II i III etap edukacyjny. Przy wyborze najlepszego programu zajęć komisja wzięła pod uwagę innowacyjność w doborze treści, środków dydaktycznych i metod.
– Scenariusze będzie można znaleźć w specjalnie wydanej książce. Publikacje trafią do mazowieckich szkół i bibliotek. Jestem przekonana, że będą inspiracją podczas prowadzenia lekcji oraz cennym źródłem wiedzy o naszym regionie - zaznacza Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki urzędu marszałkowskiego.
Za zdobycie pierwszego miejsca laureaci otrzymali 2,5 tys. zł, drugiego – 1500 zł, trzeciego – 1000 zł, a za wyróżnienia – po 500 zł.
W kategorii: I etap edukacyjny (klasy I-III szkoły podstawowej) bezkonkurencyjne były panie zatrudnione w Szkole Podstawowej nr 10 im. Jana Pawła II w Ostrołęce. Pierwsze miejsce zajęła Małgorzata Żebrowska, która przygotowała lekcję „Kobiety Mazowsza – z czego słyną Mazowszanki”. Drugie miejsce przypadło Magdalenie Pychotce, a trzecie Pauli Skibie.
W przypadku kategorii: II etap edukacyjny (dzieci i młodzież w wieku 10-14 lat) komisja konkursowa postanowiła nie przyznawać pierwszej lokaty. Drugie miejsce zdobyły ex aequo – Emilia Straburzyńska ze Szkoły Podstawowej im. por. Adolfa Pilcha ps. Góra-Dolina w Dziekanowie Polskim oraz Dariusz Weber ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 154 im. Pawła Edmunda Strzeleckiego w Warszawie. Trzecia nagroda przypadła Mariannie Gwardys-Bartmańskiej ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 343 im. Matki Teresy z Kalkuty w Warszawie.
W tej kategorii jurorzy przyznali cztery wyróżnienia. Otrzymała je m.in. Małgorzata Małysa z Publicznej Szkoły Podstawowej im. Teresy Grodzińskiej w Bielisze, która przygotowała scenariusz „Teresa Grodzińska – kobieta utkana z wartości”.
W kategorii: III etap edukacyjny (młodzież w wieku 15-18 lat) pierwsze miejsce przypadło Beacie Troć z Archiwum Państwowego w Siedlcach za projekt „Niezwykłe kobiety Mazowsza”. Drugą lokatę zajęła Małgorzata Paderewska z Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Legionowie, a trzecią Karina Gnatkowska i Marzanna Siemienowska z Zespołu Szkół nr 1 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Wyszkowie. W tej kategorii wyróżnienia były dwa.