Reklama? Tylko w Internecie.
Firma McKinsey przeprowadziła nowe badanie Periscope, z którego jasno wynika, że klienci masowo korzystają z aplikacji zakupowych i sklepów internetowych oraz obserwują media społecznościowe, aby zapoznać się z najnowszymi ofertami i zniżkami. W Polsce dużym zainteresowaniem cieszy się strona oferująca kody promocyjne Promocodius Poland, która gromadzi wszystkie zniżki i rabaty do sklepów internetowych w jednym miejscu. Na przykład, najlepsze okazje marki i dedykowane kody promocyjne Limango znajdziesz pod linkiem strony Promocodius. Internet zdecydowanie wyprzedza pod tym względem reklamy telewizyjne, które nie są już źródłem inspiracji szczególnie dla młodego pokolenia.
Nie Tylko Black Friday
Okazuje się, że coroczne święto zakupów w Czarny Piątek musi liczyć się z konkurencją. O ile konsumenci w większości krajów świata planują ograniczenie swoich wydatków świątecznych, o tyle Chiny nie zamierzają zrezygnować z sezonowych okazji zakupowych. W tym kraju jednak najważniejszą okazją do zakupów jest Dzień Singla. Wśród innych nacji zaraz za Black Friday, ogromnym zainteresowaniem cieszy się Amazon Prime Day. Z kolei w Wielkiej Brytanii Black Friday wyprzedził swoją popularnością nawet tradycyjne obniżki z okazji drugiego dnia świąt Bożego Narodzenia.
Trudne Zadanie dla Handlowców
Pandemia wywołała niespotykane wcześniej zmiany w zachowaniu nabywców i prawdopodobnie pozostaną one w społeczeństwach dłużej niż będzie trwała pandemia i staną się normalną częścią handlu detalicznego. Dla handlowców oznacza to tyle, że stawka na tegoroczny Black Friday wzrosła - zarówno po to, by zainteresować swoją ofertą nowych kupujących, jak i odzyskać tych, którzy wcześniej byli lojalni wobec swojej marki.
Mniejsza Lojalność Wobec Marek
Obserwowany spadek lojalności wobec marki jest niepokojący szczególnie dla dużych graczy na rynku, jednak w tym samym czasie stwarza okazję na przyciągnięcie nowych klientów tym firmom, które wyróżniają się konkurencyjną jakością i ceną. Wracając do wspomnianego wcześniej raportu Periscope, aż 40% procent konsumentów kupiło w tym roku produkty u nowego sprzedawcy. Aż jedna trzecia klientów postanowiła poeksperymentować z inną, tańszą marką tego samego produktu. Tendencja spadkowa lojalności wobec marki prawdopodobnie utrzyma się także podczas Black Friday, gdyż tylko 12% klientów zamierza pozostać przy tych samych sprzedawcach, z którymi robili zakupy w ubiegłym roku.
W jaki sposób handlowcy planują odzyskać zainteresowanie i lojalność swoich klientów? Przede wszystkim w grę wchodzić będą atrakcyjne i spersonalizowane oferty, nagradzające lojalność. Nie bez znaczenia wydaje się być zaangażowanie i widoczność w mediach społecznościowych i wyjście naprzeciw klientom robiącym zakupy w Internecie. Aż 23% badanych twierdzi, że spersonalizowane kampanie mogą skusić ich do podjęcia określonej decyzji zakupowej.
Plany na Przyszły Rok
Ocena sukcesu kampanii promocyjnych tegorocznego Black Friday może być trudna. Przychody będą generowane zapewne przy lepszych wynikach sprzedaży online niż w przeszłości i co bardziej prawdopodobne, znacznie gorszych w sklepach stacjonarnych. Wszystko to sprawia, że wyciąganie wniosków, które będą przydatne w przyszłym roku, jest na ten moment dość trudne. W czasie pandemii więcej konsumentów wykorzystywało znacznie więcej technologii niż w przeszłości. Nikt nie wie, ile z tych zmian przetrwa również po pandemii.