Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
poniedziałek, 22 grudnia 2025 14:39
Reklama

Dyrektywa Omnibus a opinie klientów - o czym pamiętać?

Od 1 stycznia 2023 roku w polskim prawie obowiązuje dyrektywa Omnibus. Dotyka ona istotnych kwestii związanych z prowadzeniem działalności, które zajmują się sprzedażą dóbr oraz usług. O co tyle szumu? Dyrektywa wprowadza wiele nowych przepisów, które znacząco wpłyną na pracę przedsiębiorców. 

Skąd te wszystkie zmiany?

Unia Europejska tworząc dyrektywę Omnibus, miała na uwadze przede wszystkim dobro konsumenta. Nowe przepisy mają na celu ochronę praw kupujących i eliminację nieuczciwych praktyk firm. Wśród regulacji znajdują się informacje, jak egzekwowane będzie przestrzeganie nowych ustaleń. Dyrektywa Omnibus ma raz na zawsze rozprawić się z manipulacjami dotyczącymi opinii klientów oraz zadbać o transparentne informowanie klientów o obniżkach cen i promocjach.

Co wprowadzają nowe przepisy?

Nieetyczne działania firm, które miały na celu wprowadzenie konsumentów w błąd, pójdą w niepamięć. 

Unijna dyrektywa wprowadza surowe sankcje oraz kary za łamanie przepisów. Działania takie jak handel recenzjami, tworzenie fałszywych opinii i prezentowanie ich na stronach internetowych są zabronione. 

Oprócz tego właściciele platform handlowych mają obowiązek komunikowania dokładnie, co wpływa na rankingi ofert, które zamieszczane są na stronach. Co więcej, zakazane jest kupowanie recenzji oraz manipulowanie nimi, np. poprzez usuwanie negatywnych opinii klientów. Od tej pory każdy komentarz stworzony przez prawdziwe osoby będzie się liczył, przedsiębiorcy nie będą w stanie fałszywie się wybielać. Istotną również kwestią jest obowiązek klarownego informowania konsumentów, czy i w jaki sposób wyświetlane opinie zostały zweryfikowane. Dokładniej mówiąc, Omnibus nie nakłada powinności weryfikacji recenzji, jedynie zastrzega konieczność podania informacji, czy dany biznes potwierdza autentyczność komentarzy.

Co grozi za nie przestrzeganie zasad dyrektywy Omnibus? 

Podczas kontroli odpowiednich organów za wszelkie zaniechania i nadużycia grozić będą wysokie kary pieniężne. Dzięki dyrektywie państwa członkowskie będą mieć prawo do nakładania grzywien. Jeżeli przedsiębiorca dopuści się złamania przepisów i np. będzie tworzyć, pozyskiwać i publikować fałszywe opinie w sieci, to grozi mu kara finansowa do 10% obrotu.

Jak zbierać i wyświetlać opinie zgodnie z dyrektywą Omnibus?

Pozytywne recenzje od klientów to skuteczne narzędzie marketingowe, z którego przedsiębiorcy nie chcieliby rezygnować. Jak więc wciąż korzystać z tej formy marketingu, ale być jednocześnie #OmnibusReady? 

Uczciwie pozyskiwać opinie można na bardzo wiele sposobów. Rozwiązań na rynku jest sporo, jednym z nich jest aplikacja Rating Captain, która skutecznie i bezpiecznie zbiera wiarygodne recenzje od konsumentów. Wykorzystuje m.in. zaproszenia mailowe i SMS-y, które wysyłane są po odebraniu zamówienia lub po zakończeniu danej usługi. Rating Captain dba również, o zamieszczanie w widgetach z opiniami informacji wymaganych w dyrektywie Omnibus. Aplikacja pozwala wyświetlać dane, czy wszystkie opinie są publikowane, skąd są czerpane oraz w jaki sposób liczona jest średnia ocen itp.  

Podsumowanie

Dyrektywa Omnibus zdecydowanie wywołuje wiele emocji. Pamiętajmy jednak, że nie taki diabeł straszny, jak go malują. Przygotowanie się do nowych wytycznych nie jest, aż tak trudne. 

Unijne ustalenia mają na celu chronić konsumentów i eliminować nieetyczne praktyki handlowe, a jednocześnie dbać o przejrzystość informacji publikowanych na stronach przedsiębiorców. 

Opinie konsumentów są kluczowe w podejmowaniu decyzji zakupowych, autentyczne komentarze to doskonała forma reklamy. Dlatego warto w nie inwestować. Można skorzystać z narzędzi tj. aplikacja Rating Captain, która automatyzuje pozyskiwanie opinii w zgodzie z wytycznymi dyrektywy, zdecydowanie jest #OmnibusReady. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".
 
Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama