Szansa, którą trzeba wykorzystać
Porady dla początkujących właścicieli sklepów online
Pozycjonowanie dla ecommerce
Wartościowe narzędzia ecommerce
Szansa, którą trzeba wykorzystać
Według raportu „E-commerce w Polsce 2020. Gemius dla e-Commerce Polska” aż 73% internautów robi zakupy online. Liczba ta od poprzedniego roku powiększyła się bardzo wyraźnie. Różnica w stosunku do 2019 roku wynosi bowiem 11 punktów procentowych. Można się domyślać, że w dużym stopniu do tak wysokiego wyniku przyczyniła się pandemia koronawirusa, która - szczególnie w pierwszym etapie - wiele osób do tej pory nie korzystających z ecommerce zachęciła do zakupów online. Zakładać można, że ta tendencja się utrzyma. Badania pokazują bowiem, że użytkownicy, którzy wypróbowali zakupy online chętnie wracają do takiej formy robienia zakupów. Dla przedsiębiorców tak duży wzrost liczby potencjalnych klientów to ogromna szansa na realne zyski. Aby można było jednak mówić o sukcesie, trzeba wykonać niemałą pracę.
Porady dla początkujących właścicieli sklepów online
Do sieci przeniosło się nie tylko wielu klientów, lecz także przedsiębiorców. Ratując się przed kryzysem spowodowanym znacznym spowolnieniem gospodarczym, a wcześniej bardzo uderzającym w handel lockdownem, wiele firm część lub całość swojej działalności przeniosło do sieci. To zaś spowodowało znaczący wzrost konkurencji na rynku. Sytuacja ta okazała się szczególnie trudna dla początkujących właścicieli biznesów ecommerce, którzy nie do końca jeszcze wiedzieli, jak poruszać się w świecie sprzedaży internetowej. Między innymi z myślą o nich powstały strony w szeregiem porad dotyczących biznesu ecommerce, jak na przykład https://przedsiebiorcawsieci.pl. Prowadzenie biznesu online wymaga bowiem nie tylko postawienia przemyślanej strony internetowej oraz sklepu. Potrzebne są odpowiednie działania marketingowe, pozycjonowanie strony, wprowadzenie różnorodnych narzędzi kontaktu dla klienta, a także w wielu przypadkach rozbudowana obecność w social mediach.
Pozycjonowanie dla ecommerce
Postawą marketingu ecommerce jest pozycjonowanie. Dzisiaj jednak wygląda ono zupełnie inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Nie wystarczy bowiem zainwestować w reklamę, aby poszybować na liście wyszukiwań Google. Przede wszystkim potrzebna jest przemyślana strategia dotycząca zawartości strony, contentu, którym dzielisz się z użytkownikami, linkowania zewnętrznego i wewnętrznego. Strona musi być maksymalnie przejrzysta, a rozprowadzający landing page powinien być mapą poszukiwań dla klienta spragnionego bardziej szczegółowej wiedzy. Najpierw trzeba jednak zadbać, aby na twoją stronę on w ogóle trafił. Liczą się oczywiście reklamy, ale bardzo ważny z kontekście generowania ruchu jest content w postaci artykułów eksperckich, wpisów na blogu, tutoriali - słowem wszystkiego, co daje twojemu klientowi wiedzę, której może on poszukiwać. Jeśli chodzi o teksty, dobrze aby były one nie tylko merytoryczne, lecz także napisane z uwzględnieniem słów kluczowych i zasad SEO copywritingu.
Wartościowe narzędzia ecommerce
Nie musisz od razu inwestować we współpracę z wzięta agencją marketingu. Jeśli jesteś przedsiębiorcą, który dopiero zaczyna w sieci, prowadzi ograniczoną działalność, na początku możesz spróbować samodzielnie zaplanować działania w zakresie marketingu ecommerce. Masz do tego sporo narzędzi:
- Google udostępnia ci różnorodne rozwiązania, które pomagają w przygotowaniu treści zgodnie z aktualnymi algorytmami, które rządzą pracą robotów w wyszukiwarkach, na początek warto spojrzeć na planer słów kluczowych Google Ads, który pomoże w wyszukiwaniu fraz kluczowych oraz Google Analytics, które pomaga kontrolować wyniki i ruch na stronie. Warto spojrzeć także jeszcze na jedno narzędzie, czyli Google Serach Console, które pomaga zapanować nad treścią w witrynie, zobaczyć zindeksowane słowa kluczowe, dostrzec błędy witryny.
- narzędzia zewnętrze: SEMStrom oraz Senuto, które oferują bardzo rozbudowane wyszukiwanie fraz kluczowych, a także podgląd na pozycjonowanie, jakim posługuje się konkurencja. Jednym z najbardziej chwalonych narzędzi jest Ahrefs, który umożliwia między innymi ocenę stosowanego linkbuildingu zewnętrznego.
- raporty, m.in. PageSpeed Insights, który pozwala ocenić szybkość ładowania się strony, jej wygodę i przejrzystość dla użytkownika.
- chatbooty i czat na żywo, wprowadzające dodatkowe możliwości komunikowania się potencjalnego klienta z obsługą sklepu online.
- rozbudowane narzędzia marketing automation, które są bardzo opłacalne, natomiast najczęściej wprowadza się je na pewnym etapie zaawansowania i przy zdobytej grupie odbiorców.