Ale czy w obecnych czasach cyfryzacji marketing ulotkowy ma prawo bytu i czy jest choć trochę skuteczny? Odpowiadamy na to pytanie. Z artykułu dowiesz się też skąd wzięły się ulotki oraz poznasz trochę statystyk odnośnie gazetek promocyjnych.
Historia ulotek - jak to się zaczęło
W średniowieczu zapisy były wykonywane ręcznie przez skrybów. Mieszkali oni w klasztorach, gdzie mieli specjalne pomieszczenie scriptorium do kopiowania pism i tekstów. Większość książek w tamtych czasach należała do klasztorów lub bardzo bogatych osób. Książki były zazwyczaj pisane na glinie, papirusie, wosku i pergaminie.
Pod koniec lat trzydziestych XIV wieku Niemiec Johann Gutenberg zmienił bieg historii dzięki wynalezieniu prasy drukarskiej. Opracował on kompletny system drukarski, który udoskonalił proces drukowania na wszystkich jego etapach, a także stworzył "maszynę ruchomej czcionki".
Wraz z rozpowszechnianiem się popularności teksty drukowane stały się nowym sposobem szybkiego i taniego rozpowszechniania informacji. Ulotki były szczególnie wykorzystywane przez polityków. Słowo pisane, które kiedyś należało do bogatych i wpływowych, stało się łatwo dostępne dla wszystkich. Jednak dopiero w latach 50. druk ulotek ewoluował w kierunku eleganckich i jaskrawych gazetek reklamujących towary i usługi.
Statystyki na temat gazetek promocyjnych
Może się wydawać, że większość z nas nie lubi otrzymywać ulotek promocyjnych i gazetek w skrzynkach pocztowych. Jednak badania przeprowadzone przez Data&Marketing Association pokazują na to, że aż 79% konsumentów przegląda ulotki otrzymane drogą pocztową, a 13% z nich zatrzymuje je przez tydzień lub nawet dłużej.
Marketing ulotkowy jest dobrym narzędziem do przyciągania konsumentów. 48% osób, które otrzymały gazetki promocyjne odwiedziły sklep, zadzwoniły w celu uzyskania informacji lub kupiły reklamowany produkt. Jeśli chodzi o reklamę telewizyjną jest to 47%. Jedynie w przypadku reklamy w mediach uzyskano wyższy wynik - 60% konsumentów odpowiedziało na tę formę marketingu.
Skuteczność marketingu ulotkowego w czasach mediów
Jak pokazują dane przywołane w poprzednim paragrafie, około 50% odbiorców ulotek podejmuje jakieś działanie. Ulotki więc dalej spełniają swoją rolę i przyciągają klientów, zachęcając do zakupu.
Jednak w obecnych czasach nie można zignorować istnienia gazetek wirtualnych. Przykładowo, jeśli chcesz sprawdzić jakie promocje oferuje Topaz gazetka, ponieważ masz ten sklep w pobliżu, wystarczy, że poszukasz gazetki online na stronach takich jak Kimbino.pl. Ulotki praktycznie każdego sklepu są klika kliknięć od Ciebie i mogą być wysyłane do Ciebie w formie newslettera. Jest to zdecydowanie wygodniejsze niż przeglądanie kilku gazetek. Ponadto, korzystając z różnych aplikacji, masz gazetki promocyjne zawsze pod ręką.
Ulotki a środowisko
Dane pokazują, że przemysł papierniczy wykorzystuje tylko 13% śwatowej ilości drewna. 50% jest używane przez przemysł budowniczy, a pozostałe 37% przez inne gałęzie przemysłu. Tak więc produkcja papieru nie grozi deforestacji. Co więcej, gazetki promocyjne mogą być wytwarzane z makulatury i ponownie wykorzystane do produkcji papieru. Papier z gazetek promocyjnych i ulotek z powodzeniem może być oddany na recykling.
Gazetki promocyjne w XXI wieku
Choć może się wydawać, że w czasach cyfryzacji tradycyjne gazetki promocyjne będą nieskutecznym narzędziem marketingowym, wcale tak nie jest. Tradycyjne ulotki dalej docierają do konsumentów i zachęcają ich do zakupu. I nie stoją na przeszkodzie w byciu eko. A osobom, które lubią sprawdzać oferty z wielu sklepów na raz polecamy strony do przeglądania gazetek online.