To pierwsza tego typu inicjatywa w naszym mieście, zorganizowana przy współpracy Parlamentu Młodzieży i władz miasta. Młodzi ludzie, uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych spotkali się, aby wymienić się swoimi doświadczeniami, zaprezentować swoje działania, poznać się i podyskutować.
– To pierwsza część naszego spotkania, druga odbędzie się za miesiąc w Urzędzie Miejskim. Dzisiaj w grupach będziemy omawiali zagadnienia dotyczące organizacji działań samorządów uczniowskich, aktywności uczniów, roli opiekunów i innych kwestiach. Pod koniec spotkania każda szkoła rozlosuje zadania, ta która swoje wykona najlepiej zostanie nagrodzona. W styczniu odbędzie się spotkanie w UM i wręczenie nagród – mówi Jakub Grzywacz, współorganizator Forum.
Podczas czwartkowego spotkania uczniowie zostali podzieleni na cztery kilkuosobowe grupy, składające się z przedstawicieli 3-4 szkół ponadgimnazjalnych, jedną z nich stanowili wyłącznie gimnazjaliści. W kilkuosobowych zespołach przedstawiciele samorządów uczniowskich zmierzyli się z różnymi zadaniami. Pierwszym było ułożenie wspólnego planu działań samorządu na rok szkolny, na każdy miesiąc mogły przypadać maksymalnie dwie inicjatywy młodzieży, należało również uwzględnić koszt tych działań oraz możliwość uzyskania zgody od władz szkoły na zaplanowane działania. W salach trwały burzliwe dyskusje, przy okazji uczniowie omawiali inicjatywy organizowane przez ich szkoły. Sportowe turnieje międzyszkolne, Szlachetna Paczka, Mam Talent to tylko niektóre propozycje, które zostały uwzględnione podczas zadania.
[gallery id=293 los=1 ]
W podgrupach przedstawiciel szkół musieli również zmierzyć się z problemami, z którymi na co dzień przychodzą uczniowie do przedstawicieli Samorządów Uczniowskich. Jednym z nich było przeprowadzanie w klasie więcej niż trzech klasówek tygodniowo. W tej kwestii na początku wydawali się być bezsilni: - Wiadomo, jak to jest - mówi się nauczycielom, że to czwarta klasówka, a oni na to, ale to będzie kartkówka. - Sorko, ale godzinna? - No tak... – mówi jedna z uczestniczek forum. – U nas w klasie jest osoba, która prowadzi zeszyt, gdzie nauczyciele wpisują klasówki, nie zawsze się wszyscy stosują do przestrzegania tego, ale jest to jakieś rozwiązanie – wyjaśnia inny uczestnik Forum.
Druga część I Forum Samorządów Uczniowskich już w styczniu, wówczas zobaczymy, jak udało im się zmierzyć z zadaniami, które dzisiaj wylosowali.