O wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania może wnioskować każda osoba, która ukończyła 18 lat, ma polskie obywatelstwo i posiada czynne prawa wyborcze, a w dniu wyborów będzie przebywać "poza terenem gminy, w której mieszka, przebywa na stałe lub ma zameldowanie". Wyborcy, którzy uzyskają zaświadczenie, są automatycznie skreślani z dotychczasowego spisu wyborców. Na listę wpisuje się ich w dniu głosowania, w obwodzie, który sami wybiorą. Co istotne, może to również być obwód, do którego wyborca pierwotnie był już przypisany.
Wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania należy złożyć do 12 października w dowolnie wybranym urzędzie gminy. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, zaświadczenia wydawane są od ręki w tym samym miejscu, w którym złożony został wniosek o ich wydanie. Wniosek o wydanie zaświadczenia można złożyć samodzielnie lub przez upoważnioną do tego na piśmie osobę. Pisemne upoważnienie powinno zawierać imiona, nazwiska oraz numery PESEL wyborcy oraz osoby przez niego upoważnionej. Wydanie zaświadczenie o prawie do głosowania jest bezpłatne. Ważne jest, by otrzymanego już zaświadczenia nie zgubić. Jego duplikaty czy odpisy nie są wystawiane. Wzięcie udziału w wyborach w obwodzie, do którego wyborca był pierwotnie przypisany, również nie będzie już wówczas możliwe.
Dokumenty potrzebne do złożenia deklaracji:
W przypadku składania wniosku o zmianę miejsca głosowania w wyborach w formie papierowej, w urzędzie, musisz przygotować następujące dokumenty:
- dokument tożsamości – dowód osobisty, e-dowód lub paszport;
- papierowy wniosek o zmianę miejsca głosowania, w którym wpisujesz swoje nazwisko, imię (lub imiona), obywatelstwo, numer PESEL i adres, pod którym będziesz przebywać w dniu wyborów.
Po złożeniu wniosku w urzędzie, od ręki dostaniesz zaświadczenie o zmianie miejsca głosowania.
Wniosek można złożyć na 3 sposoby: osobiście w urzędzie, listownie oraz przez Internet.
Wniosek można złożyć za pośrednictwem adresu: https://www.gov.pl/web/gov/zloz-wniosek-o-dopisanie-do-spisu-wyborcow
Na stronie gov.pl należy wybrać usługę “Złóż wniosek o dopisanie do spisu wyborców”, a następnie “Dopisz się do spisu wyborców”. Należy zalogować się przez Profil Zaufany, którym potwierdza się składane oświadczenia.
Po wypełnieniu wniosku należy wskazać powód, dla którego chce się dopisać się do spisu wyborców i podpisać dokument elektronicznie.
https://www.cozadzien.pl/radom/koalicja-obywatelska-przedstawila-swoje-postulaty/94697