Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

"Ecce animalia" - Centrum Rzeźby Polskiej o braciach mniejszych


Wystawa "Ecce animalia" będzie czynna do 15 czerwca. Zobaczymy tu prace artystów z Polski, USA, Wielkiej Brytanii, Nowej Zelandii i Francji,

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+
- Zwierzę funkcjonowało w sztuce zawsze, począwszy od prehistorycznych malowideł naskalnych i figurek z brązu. Jest więc jednym z pierwszych tematów w historii sztuki. W późniejszych epokach funkcjonowało

w obrębie tradycyjnej ikonografii jako symbol, atrybut, dekoracja, element krajobrazu, w martwych naturach, scenach polowań, rzadko jednak samo w sobie lub ze względu na nie samo. Obecnie mówi się o tzw. zwrocie zwierzęcym w sztuce, a także szerzej w kulturze i społeczeństwie, niekiedy wiązanym z pojęciem posthumanizmu. Można zaobserwować nowe podejście do zwierząt w sztuce, mające genezę w latach 70-ych XX w. - zaprasza CRP.

Wystawa "Nad pięknem mądrem Dunajem (wizualnie)" zostanie otwarta o godz. 14.30 w Galerii "Oranżeria". Wystawa będzie czynna do 15 czerwca.

Wiktor Gajda (ur. 1938) tworzy w zakresie rzeźby, malarstwa, rysunku i grafiki. Rzeźbi torsy, grupy figuralne (wątki mitologiczne i sakralne), portrety znanych osobistości, charakteryzujące się specyficznym dla niego typem deformacji, o formie ekspresyjnej i fantastycznej. Rzeźby Gajdy charakteryzuje pewna konwencja przedstawiania ludzi, przywodząca na myśl witkacowską, obsesyjną wizje sztuki jako zamierzonej i przemyślanej, surrealistycznej metafory. Ujęcia figury ludzkiej o często kapryśnych, niezgodnych z prawami anatomii kształtach wyrażają napięcie wewnętrzne. Pracom rysunkowym, rzeźbom oraz ostatnim obiektom w drewnie towarzyszy zawsze element specyficznego, sarkastycznego humoru. Początkowo twórczość Gajdy łączono z pokoleniem nowej figuracji lat 70. Wielomateriałowe obiekty powstające od połowy lat 90. mniej dramatyczne w formie, zdecydowanie barwne, cytując sztukę naiwną zbliżają się do groteski. Artysta tworzy w szlachetnych materiałach głównie w brązie i marmurze, ale też w ceramice i tworzywach z życia potocznego.


PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Ekspozycja Krzysztofa Rozpondka "BALAST – konfiguracje" zostanie otwarta o godz. 15 w Galerii "Kaplica".

- W ceramice odnalazłem pole do eksperymentu i kreacji. Fascynuje mnie zarówno materiał jak i proces towarzyszący jego obróbce. To glina z jej właściwościami, bogactwem struktur czy podatnością na kształtowanie, determinuje rozwiązania formalne. Poszukuję harmonii między istotą tworzywa, sposobem kształtowania, barwienia i wypalania, a tym samym między bryłą i jej powierzchnią. Wystawa w Galerii "Kaplica" CRP w Orońsku ma być jednym z wydarzeń stanowiących podsumowanie mojej dwudziestopięcioletniej aktywności artystycznej. Jej tytuł nawiązuje do rozpoczętego w 2009 r. projektu, który nosi nazwę Balast. Składa się na niego kolekcja obrotowych brył przypominających zasobniki. Zbudowane zostały z modułów o wybranych sylwetkach, pozwalających na różnorakie ich łączenie. Są pokrewne, mimo nadania każdej

z nich cech indywidualnych, a zestawione tworzą układ o charakterze instalacji - mówi Krzysztof Rozpondek.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy