Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

Spłaszczona koszulka, człowiek kontra natura i gromnica!

Spłaszczona koszulka, człowiek kontra natura i gromnica!


[gallery id=1898]

"Anarchia i Nowa Sztuka. 100-lecie dadaizmu"

Wystawa Artystów Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie
Muzeum Rzeźby Współczesnej
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
kuratorka
Małgorzata Kaźmierczak
 
Dadaizm wziął się z reakcji artystów na I wojnę światową, którzy wybrali neutralną Szwajcarię aby uprawiać sztukę absurdalną, antyestetyczną, internacjonalistyczną, prześmiewczą i kwestionującą wszelkie zasady w sztuce i w życiu. Wtedy powstały pierwsze performance’y i pierwsze dzieła interaktywne, zacierające granicę między twórcą a odbiorcą.Wystawa „Anarchia i Nowa Sztuka. 100-lecie Dadaizmu.” pokazuje, jak różne są skojarzenia z Dada artystów reprezentujących różne media. Dla performerów ich dadaistyczne korzenie są zupełnie oczywiste i we wszelkich wypowiedziach na ten temat łatwo o truizmy. Jednak w świecie obiektów i nowych mediów, element Dada jest zawsze czymś zaskakującym. Na wystawie przeważają obiekty readymade jak znaczki pocztowe Kamila Kuskowskiego, czasem lekko zmanipulowane jak samochód LS-Motors S-Type Łukasza Skąpskiego, Szachy Waldemara Wojciechowskiego, spłaszczona koszulka Jakuba Czyszczonia, obiekt Rafała Żarskiego ze stołu i talerzy, czy instalacja z drewnianych miarek Małgorzaty Szymankiewicz. Dada to absurdalne, bezużyteczne obiekty jak zużyte filtry wentylacyjne pokryte kurzem Hanny Nowickiej (Esencja) – pochodzące z jej własnej pracowni na Akademii, instalacja z drabin, które do nikąd nie prowadzą Anny Witkowskiej, dziurawa wanna Moniki Zawadzki, czy odwrócony do góry nogami wieszak Adama Witkowskiego. Dada to kierunek łączący sprzeczności – instalacja Danuty Dąbrowskiej łączy logikę mechanizmu z irracjonalnością projektowanego na niej obrazu. Dada to interakcja – jak instalacja sound-artowa Roberta Knutha Da-Dance która wprowadza widza w trans, karaoke Artura Malewskiego, czy spreparowane pianino Mam wszystkiego dosyć Andrzeja Wasilewskiego. Dada to absurd – jak miś pokryty kurzem Artura Malewskiego. To nadawanie odpadom i śmieciom rangi dzieła sztuki – jak w wideo Pawła Książka lub obiekt Sectio aurea Emilii Kamińskiej, będący kształtem kupy na Ciągu Fibonacciego . Dada to przewrotny i jadowity humor – wideo Kamila Kuskowskiego czy napis „kobieta” wykonany z marmuru przez tego samego artystę, wideo z przekleństwami Bartka Otockiego, czy inspirowane twórczością René Magritte’a wideo Anny Witkowskiej Peleryna. Dada w formie to kolaże i asamblaże – tu np. kolaż Olgi Lewickiej. Francis Picabia w swoim tekście „Francis Merci!” napisał, że nie powinniśmy mieć świadomości własnej płci . Temat gender w dowcipny sposób podejmuje w swojej pracy Ola Ska.  Dada to wreszcie tytułowa anarchia. Od samego wejścia widz zostanie wciągnięty w ekspozycję absurdu, humoru i bałaganu – w treści i w formie.
 
"Struktura populacji"

Alicja Łukasiak
Galeria Oranżeria
Kurator: Anna Podsiadły

Na wystawie „Struktura populacji” Alicja Łukasiak prezentuje swoje najnowsze prace, dla których inspirację stanowiły podróże artystki, te dalekie, głównie po Azji, i bliskie, obejmujące polską wieś. Trzon prezentacji stanowią niewielkie, utrzymane w bajkowej poetyce, niezwykle barwne obrazy (tempera na papierze, gwasze, batik na płótnie) oraz kameralne, również wyraziste kolorystycznie rzeźby z ceramiki szkliwionej, porcelany i drewna. Głównym problemem tych dzieł jest skomplikowana relacja człowieka i natury (flory i fauny): zmiany klimatu, zagrożenia wynikające z niszczenia przyrody i nadmiernej eksploatacji zasobów naturalnych, niezrównoważony rozwój społeczno – ekonomiczny naszej planety. Wojaże Łukasiak pozwoliły jej docenić urodę zarówno egzotycznych zakątków Azji, jak i rodzimego folkloru i krajobrazu polskiej wsi, ale też skłoniły ją do niewesołych przemyśleń na temat konsekwencji dewastowania naturalnego otoczenia człowieka przez niego samego.

Łukasiak urodziła się w Radomiu (1975). Studiowała na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała w pracowni litografii prof. Piotra Lecha w 2000 r. Od 2003 r. artystka współtworzy wraz z Grzegorzem Drozdem projekt Zmiana Organizacji Ruchu (ZOR).
 
 
"Domowy wyrób świec"

Daniel Rumiancew
Galeria Kaplica
Kurator: Leszek Golec
Wideo, obiekty
 
Krótki dokumentalny film o powyższym tytule powstał w 2013 roku na wystawę o reprezentantach ginących zawodów. Przedstawia przesympatycznego pszczelarza, który w domowych warunkach produkuje gromnice. Gromnica to duża woskowa świeca towarzysząca każdemu katolikowi przy okaZji najważniejszych wydarzeń religijnych w jego życiu, zawsze ta sama – od chrztu aż do śmierci. Bohater filmu wykonuje je poprzez wlewanie pszczelego wosku do rury od odkurzacza, oklejonej lekko już zużytą wykładziną dywanową (aby wosk nie stygł zbyt szybko). W daszej części procesu produkcji gromnic istotną rolę odgrywa odwrócony do góry nogami kuchenny stołek oraz pierzyna na małżeńskim łożu; dość powiedzieć, że sacrum w uroczy sposób miesza się z profanum, a społeczne wyraźnie podszyte jest tym, co prywatne.
 
Na najnowszej wystawie Daniela Rumiancewa w Galerii „Kaplica“ Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zostaną pokazane specjalnie powstałe z tej okazji rzeźby – obiekty z pszczelego wosku, do których wyżej wymieniony film, również prezentowany na wystawie, posłużył jako swoista instrukcja wykonania. Obiekty te są jednocześnie konceptualnymi wariacjami na temat świecy, który to temat w sztuce współczesnej zalicza się raczej do tematów „trudnych“, kojarzony jest bowiem na ogół z kiczem lub niezbyt popularną wśród artystów religijnością (sam autor deklaruje się jako osoba niereligijna, jednak docenia pewne społeczne zalety katolicyzmu). Nie bez znaczenia dla wystawy jest fakt, że pokazywana będzie w miejscu, które dawniej było obiektem sakralnym – kościołem parafialnym dla mieszkańców Orońska i jednocześnie jest najstarszym budynkiem wchodzącym w skład Centrum Rzeźby Polskiej.

Otwarcie wystaw odbędzie się w piątek 11 marca 2016 r. o godz. 18. Będzie można je obejrzeć do 21 maja 2016.

 
 
 
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy