Minister Edukacji i Nauki, po analizie wyników ubiegłorocznych egzaminów i biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiczną, uznał, że w 2021 r. egzaminy powinny być przeprowadzone na podstawie zawężonego zakresu wymagań podstawy programowej. Podjął również decyzję o powołaniu zespołów eksperckich, których zadaniem było opracowanie propozycji wymagań egzaminacyjnych.
- Pandemia koronawirusa i nauczanie zdalne z wiosny tego roku, jak również obecna sytuacja, która trwa i nie wiemy ile będzie trwać nauczanie zdalne doprowadziły do tego, iż uczniowie klas ósmych i klas maturalnych nie byli wstanie i nie ze swojej winy zdobyć tak dużej wiedzy jaką zdobyliby, gdyby nauka odbywała się w sposób w tradycyjny sposób – mówił podczas konferencji Przemysław Czarnek, minister edukacji narodowej. - Dlatego poprosiliśmy ekspertów, aby z uwagi na ograniczenia pracy w szkołach dokonali korekty podstaw programowych incydentalnie, tylko jednorazowo i na tej podstawie CKE opracuje arkusze egzaminacyjne z egzaminami, których zakres przedmiotowy i wiedzy, która jest potrzebna do zdania egzaminu, będzie ograniczony o około 20-30 proc.
Jak informuje resort, do końca grudnia będą gotowe przepisy, a także aneksy do informatorów, dzięki którym można spokojnie przygotować się do egzaminów.
https://www.cozadzien.pl/edukacja/500-dla-nauczycieli-jak-otrzymac-pieniadze-i-na-co/68592
Wprowadzenie na potrzeby egzaminów w 2021 r. wymagań egzaminacyjnych wiąże się z modyfikacją formuły arkuszy egzaminacyjnych. Zmiana ta będzie dotyczyła m.in.:
1. w przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego:
• zmniejszenia zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. ograniczona będzie liczba lektur obowiązkowych, formy wypowiedzi ograniczone zostaną do dwóch: rozprawka albo opowiadanie,
• zmniejszenia (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w pierwszej części arkusza egzaminacyjnego (czytanie ze zrozumieniem), przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (120 minut),
• możliwości odwołania się przez ucznia w wypracowaniu do wybranej lektury obowiązkowej, spełniającej warunki zadania (nie będzie wskazana lektura obowiązkowa, do której uczeń musiałby się odwołać );
2. w przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki:
• zmniejszenia zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. ograniczono wymagania dotyczące m.in. własności figur geometrycznych na płaszczyźnie, geometrii przestrzennej, elementów statystyki opisowej,
• zmniejszenia (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (100 minut),
• zmniejszenia liczby zadań otwartych do rozwiązania (w porównaniu do arkuszy z lat 2019–2020);
3. w przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego:
• zmniejszenia zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. obniżony zostanie ogólny oczekiwany poziom biegłości językowej (poziom A2),
• zmniejszenia (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (90 minut),
• ograniczenia/dostosowania zakresu struktur gramatycznych (opublikowanych w Informatorach o egzaminie z poszczególnych języków);
4. w przypadku egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym:
• zmniejszenia (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym (przede wszystkim w zakresie zadań otwartych), przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (170 minut);
5. w przypadku egzaminu maturalnego ze wszystkich przedmiotów na poziomie rozszerzonym:
• zniesienia obowiązku przystąpienia do egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym jako warunku zdania egzaminu maturalnego.
https://www.cozadzien.pl/radom/w-radomiu-mature-zdalo-ponad-80-proc-uczniow/66586