- Osoba, która ma ogrom cierpliwości, osoba, która potrafi słuchać i rozmawiać również - mówi Dorota Maciejczyk. To właśnie takimi przymiotami zdaniem dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Czarnolesie powinien odznaczać się dyrektor placówki oświatowej.
Bycie dyrektorem nie jest prostą sprawą, od takiej osoby wymaga się zaangażowania, ale również umiejętności radzenia sobie w trudnych, nieprzewidzianych sytuacjach. Dlatego Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli postanowiło wyjść do dyrektorów, wicedyrektorów, nauczycieli z cyklem szkoleń doskonalących kompetencje w pracy na stanowiskach kierowniczych. - Moim skromnym zdaniem właściwie, co jest do poprawienia to są kompetencje miękkie. To jest podstawa. Dyrektor musi świetnie komunikować się, musi mieć takie kompetencje, żeby umiał rozwiązywać różne sytuacje - przyznaje Bogusław Tundzios, kierownik Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Radomiu.
Jak podkreśla Katarzyna Kalinowska, wiceprezydent Radomia, teraz przed nauczycielami, dyrektorami stoi wiele wyzwań, również związanych z epidemią koronawirusa, która dosyć mocno uderzyła w szkolnictwo. - Z całą pewnością pandemia oprócz tych negatywnych, namacalnych skutków, które odczuwamy na co dzień, dała taki impuls do przejścia z formy tradycyjnej, jeżeli chodzi o proces kształcenia i dydaktyczny na formę zdalną. Tutaj wszyscy musimy być na to przygotowani, musimy być wyposażeni w jak najlepszą wiedzę w tym zakresie - mówi Katarzyna Kalinowska, wiceprezydent Radomia.
Dla dyrektorów placówek była to przede wszystkim doskonała okazja do wymiany doświadczeń. Jak mówi dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Czarnolesie, przed dyrektorami teraz dużo wyzwań, jak chociażby „walka” ze skutkami nauczania zdalnego. - Efekty nauczania zdalnego, które odbywało się od kwietnia do czerwca teraz widzimy. Trzeba przyznać, że nie tylko uczniowie mają przeogromne problemy z właściwą komunikacją, z relacjami na lekcjach i na przerwach, ale i również kadra pedagogiczna też. Jednak to nauczanie zdalne dobrze, że ono było, ale według mnie niestety nie do końca się sprawdziło - przyznaje Dorota Maciejczyk, dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Czarnolesie.
„Grywalizacja w nowoczesnym zarządzaniu”," Aktywne słuchanie podstawą budowania pozytywnych relacji" a także "Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo? - to tematy inauguracyjnego spotkania Radomskiej Akademii Dyrektorów.