Zacznijmy od tego, że w styczniu 2013 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na zaprojektowanie i budowę systemu sterowania ruchem kolejowym na całej linii Warszawa - Radom. Przetarg – z kwotą 316 mln 725 tys. zł brutto wygrało konsorcjum firm Thales Polska Sp. z o.o., Thales Transportation Systems GmbH oraz Trakce. Wykonawca rozpoczął roboty w rejonie stacji Radom Wschodni.... w zeszłym tygodniu. Do tego czasu – jak wynika z informacji rzecznika PKP PLK S.A. Macieja Dutkiewicza – trwały prace projektowe. Thales ma 33 miesiące na wywiązanie się z umowy od momentu jej podpisania. Zostało więc 18 miesięcy.
STACJA RADOM W ROK
Teraz czas na stację Radom. Najkorzystniejsi ofertę na jej przebudowę przedstawiło również konsorcjum kilku firm.
- Rozstrzygnęliśmy przetarg na przebudowę stacji Radom, czyli tzw. Lokalnego Centrum Sterowania. Najkorzystniejszą ofertę, opiewającą na ponad 121 mln zł przedstawiło konsorcjum firm "POL - AQUA", Dragados, Vias Y Construcciones oraz Electren. W tej chwili czekamy na to, czy odwołanie od wyniku postępowania przetargowego złożą inne, zainteresowane przedsiębiorstwa. Po zakończeniu tej procedury będzie możliwe podpisanie umowy z wykonawcą - tłumaczy Maciej Dutkiewicz.
Dodajmy, że swoje oferty na realizację tego zadania przedstawiły również Feroco S.A. (wartość prawie 135 mln zł), Strabag Rail Polska Sp. z .o.o. (ponad 129 mln zł) oraz Trakcja PRKiI Spółka Akcyjna (ponad 143 mln zł).
Stacja Radom ma być przebudowana w ciągu 12 miesięcy. Zmodernizowany, z dostosowaniem do potrzeb osób niepełnosprawnych, zostanie tunel dla pieszych pomiędzy placem Dworcowym a ulicą Domagalskiego. Zmienią się perony. Staną na nich nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne.
IM SZYBCIEJ, TYM LEPIEJ
W piątek 25 kwietnia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybrały najkorzystniejszą ofertę na modernizację trasy Warszawa Okęcie – Czachówek. Jest to oferta firmy Trakcja PRKiI Spółka Akcyjna, która opiewa na 376 mln 199 tys. zł netto. Wykonawca zaproponował przeprowadzenie robót w ciągu 20 miesięcy.
- Naszą intencją jest jak najszybciej podpisać kolejne umowy na prace na budowlane. Odcinek od stacji Warszawa Okęcie do stacji Czachówek zostanie zmodernizowany według założeń przetargowych w czasie nie dłuższym niż 25 miesięcy. Oferta wykonawcy jest punktowana wyżej jeśli zostanie zaproponowany krótszy czas na przeprowadzenie robót. Kolejny odcinek, od Czachówka do Warki zostanie przebudowany w czasie nie dłuższym niż 20 miesięcy. Modernizację odcinka Warka – Radom planujemy przeprowadzić z wykorzystaniem funduszy UE na lata 2014 – 2020 – tłumaczy rzecznik PKP PLK S.A.
Dutkiewicz dodaje, że pasażerowie korzystający z przystanków pomiędzy Radomiem i Warszawą zyskają nowe, wyższe perony, na których powstaną windy lub pochylnie - infrastruktura pasażerska będzie bowiem przystosowana do obsługi osób niepełnosprawnych, opiekunów z dziećmi w wózkach, rowerzystów. W Czachówku nowe przejście podziemne umożliwi dojście do peronów i połączy podzieloną torami miejscowość. Podobnie stanie się w Chynowie i w Warce.