Wcześniej wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski podpisał pozwolenie na budowę. Wszystko odbyło się w hali radomskiego dworca. Na uroczystość przyjechała Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju.
– To ważna i skomplikowana inwestycja - powiedziała. - Cieszę się, że właśnie dochodzi do skutku i że będzie ją można realizować jeszcze w tej unijnej perspektywie finansowej. Z bólem obserwowałam utrudnienia, z jakimi przez ostatnie lata spotykała się modernizacja linii kolejowej nr 8.
NIE MÓWMY O TERMINACH
Z kolei Jacek Kozłowski zapewnił, że we władzach PKP widzi dziś "nowe podejście i dużą determinację".
- Mam nadzieję, że stracony czas będziemy teraz nadrabiać. Nie mówmy jednak o terminach. To zawsze trudne... - stwierdził.
- To bardzo skomplikowana inwestycja. Ale dysponujemy profesjonalnym sprzętem. Gwarantujemy jakość i terminowość wykonania - powiedział z kolei Juan Italo Garcia Pallachi, przedstawiciel konsorcjum wykonawców, które od 5 lat wykonuje inwestycje w Polsce, głównie drogowe i kolejowe. Obecnie zajmuje się m.in. budową tras Siedlce -Terespol i Koluszki - Częstochowa.
CO I ZA ILE?
A co konsorcjum będzie robić w Radomiu? Dla bezpieczeństwa transportu przebudowany zostanie układ torowy, rozjazdy, system sterowania ruchem. Dla wygody pasażerów podniesione zostaną perony, zbudowane windy dla osób niepełnosprawnych, wyremontowane przejście podziemne pomiędzy placem Dworcowym a ulicą Domagalskiego. Zaplanowano także budowę nowego Lokalnego Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym.
Dodajmy, że obecnie na stacji w Radomiu staje 130 pociągów dziennie. Folejewski zaznaczył, że w przyszłości ma być ich więcej.
12 MIESIĘCY NA REMONT
Już za kilka dni plac budowy będzie przekazany wykonawcy. Porządkowanie terenu rozpocznie się jeszcze w tym roku. A trzeba się spieszyć, bo żeby wykorzystać unijne pieniądze, konsorcjum musi zakończyć remont w ciągu 12 miesięcy.
- To początek skoku cywilizacyjnego dla Radomia i południowego Mazowsza. Zapowiadałem, że absolwentka radomskiego VI LO jako minister przyspieszy ważne dla nas inwestycje. I cieszę się, że tak się stało - nie krył satysfakcji prezydent Radomia Radosław Witkowski. - Teraz proszę panią minister o pilnowanie tej inwestycji.
Przebudowa
stacji Radom oraz stacji Radom Wschodni jest częścią projektu
„Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie – Radom”. Na początku 2015 roku podpisana zostanie umowa na wykonawstwo linii kolejowej na odcinku Warszawa Okęcie - Czachówek. Ten remont będzie trwał dwa lata. W 2015 roku zostaną też ogłoszone przetargi na przebudowę kolejnych odcinków. Wojciech Folejewski zaznaczył, że w 2020 roku podróż z Radomia do Warszawy będzie trwała 56 minut, a nie jak dziś prawie 2,5 godziny. Folejewskiego spytaliśmy o to, czy 2020 rok to realny termin; czy na przeszkodzie nie staną jak dawniej problemy z gruntami i czy firma Thales zdąży z przebudową systemu sterowania ruchem.
- Dotąd rzeczywiście przebiegało to bardzo wolno. Ja jestem w zarządzie PKP od roku i od roku prace mocno przyspieszyły - odpowiedział. - Prace firmy Thales są dokładnie monitorowane. Przy tak ogromnej inwestycji zawsze występują jakieś opóźnienia i problemy. Tak pewnie będzie i teraz. Ale wyrażam zaufanie i determinację, że nam się uda.