Cykl jest realizowany w Elektrowni od 2015 roku, a na czym dokładnie polega, wyjaśnia kuratorka projektu – Monika Małkowska: projekt dotyczy serii prac autorstwa polskich młodych artystów, prezentowanych na murze przy kawiarni Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia. Wszyscy twórcy zostali poproszeni o zaprojektowanie swoistych komiksów – nawet ci, którzy na co dzień nie zajmują się tym gatunkiem.
Narracja bez słów
Nie stawiam twórcom żadnych ograniczeń tematycznych ani formalnych. Jedyny rygor, który autorzy muszą respektować, to zamknięcie narracji w jednej sekwencji – w pojedynczym, „długaśnym” kadrze, w obrębie którego „dzieje się” jakaś historia. Akcja musi być zrozumiała bez dymków, czytelna dzięki samym obrazom. Jak się okazało, żadnemu z autorów te ograniczenia nie sprawiają trudności. Każdemu projektowi towarzyszy krótkie wprowadzenie mojego autorstwa dotyczące pracy i artysty.
Pozytywne napięcie, czyli dlaczego komiks
Uznałam za wielce inspirujące połączenie przestrzeni publicznej z komiksami – żeby gość Elektrowni był zaintrygowany obrazkową opowieścią, żeby poświęcił jej czas i uwagę.
Komiks wymusza na widzu „dynamiczny” odbiór. Wzrok przeskakuje z kadru na następny, obejmuje plansze, napisy; umysł łączy sceny i teksty w logiczną całość. Przy podprogowym odbiorze sens wprawdzie umyka, lecz gdzieś „z tyłu głowy” zostaje ślad po obrazie zobaczonym choćby w największym tempie.
Dlatego zaproponowałam prezentację cyklu jednokadrowych, wielokrotnie powiększonych komiksów na długiej ścianie zamykającej dziedziniec przy „Elektrowni”. Przylega on do kawiarni i nawet zimą projekty są widoczne przez przeszkloną ścianę.
Zatytułowałam serię „Kadry pod napięciem” – bo dostarcza dwojakiego rodzaju napięcia, nerwu: widoczny z wnętrza kawiarni fragment kusi do obejrzenia reszty. Jednak całość pracy nie pozwala objąć się wzrokiem z racji proporcji: 29 metrów długości na 2 wysokości. Widz musi przespacerować się wzdłuż muru, wrócić, ponownie spojrzeć…
I to działa!
Tym razem prezentujemy bardzo ciekawy projekt Franciszka Maśluszczaka pt. „Podziwianie”.
Franciszek Maśluszczak jest malarzem, rysownikiem i grafikiem. Urodził się w 1948 r. w Kotlicach koło Zamościa. Mieszka i pracuje w Warszawie. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie w 1974 roku uzyskał dyplom w pracowni grafiki pod kierunkiem. Juliana Pałki.
Pracuje w katedrze Malarstwa i Rysunku na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Od 1970 współpracuje jako grafik i rysownik z czasopismami, m.in. „Ty i Ja”, „Literatura”, „Szpilki”, „Sztuka”, „Polityka”, „Tygodnik Literacki”, „Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita”, „Arkusz”. Oprócz obrazów i rysunków, tworzy plakaty oraz ilustracje do książek dla dzieci i dorosłych. Jest również autorem fresków Drogi Krzyżowej w jednym z ursynowskich kościołów.
Twórczość Franciszka Maśluszczaka zaliczana bywa do nurtu metaforycznego w sztuce polskiej. Na jego pracach pojawiają się surrealistyczne wizje i baśniowa atmosfera a kreowane przez niego postacie poddawane są artystycznej stylizacji, która polega na charakterystycznej deformacji ciała. Losy artysty zostały opisane przez Hannę Krall w opowiadaniu Malarnia z o.o. umieszczonym w książce Taniec na cudzym weselu.
Mural dostępny do 31 sierpnia 2021 r.
Informacja o projekcie Franciszka Maśluszczaka na www.mcswelektrownia.pl