Wiosną 1901r. historia motoryzacji została radykalnie odmieniona. Na Race Week w Nicei na linii startowej pojawił się samochód, którego świat nigdy wcześniej nie widział. Wizjoner Emil Jellinek zlecił fabryce Daimler-Motoren-Gesellschaft budowę pierwszego samochodu będącego protoplastą dzisiejszych aut. Projekty, które wówczas były normą nawiązywały do powozów konnych z samodzielnym napędem spalinowym. Mercedes 35PS nazwany na cześć córki Jellinka pojawił się z zupełnie nową architekturą i zdominował zawody Race Week, które odbywały się na drodze będącej trasą wyścigu z Nicei do La Turbie. Projekt Mercedesa 35PS sprzed 120 lat uznawany jest za pierwszy nowoczesny samochód i jest zapowiedzią nowej ery motoryzacji. Transformacja od wysokiego powozu z silnikiem do niskiego pojazdu z lekkim, wysokowydajnym układem napędowym umieszczonym nisko w ramie wraz z chłodnicą o strukturze plastra miodu zamontowaną z przodu była później naśladowana przez wszystkich producentów. Układ ten do dzisiaj pozostaje podstawą techniczną projektowanych samochodów.
Projekt „Vision Mercedes Simplex” nawiązuje do tego historycznego wydarzenia przenosząc pionierskiego ducha wraz z cechami stylistycznymi tamtych czasów w 21. wiek. Jego przesłanie to pasja do luksusu i innowacji, które są częścią DNA marki Mercedes-Benz. Producent ze Stuttgartu nie odpuszcza i nadaję tempo jako pionier w dziedzinie nowoczesnej mobilności.
- Tylko marka tak silna jak Mercedes-Benz jest zdolna do fizycznej symbiozy historii i przyszłości. Vision Mercedes Simplex symbolizuje transformację specyficznego dla marki luksusu Mercedes-Benz - powiedział dyrektor projektu Gorden Wagener podczas prezentacji modelu.
Samochód w tym kształcie prawdopodobnie nigdy nie pojawi się w produkcji ze względu na dzisiejsze przepisy dotyczące bezpieczeństwa, ale koncept nadal pozostaję świetnym polem do treningu dla projektantów i inżynierów. Prosta budowa oraz minimalizm panujący we wnętrzu pokazuje, czego możemy się spodziewać, jeżeli chodzi o przyszłość motoryzacji.