Konferencja odbyła się już po raz dziesiąty. Wzięli w niej udział m.in. nauczyciele szkół specjalnych, ogólnodostępnych, przedszkoli, pracownicy poradni, psychologowie oraz rodzice.
- Celem takiej konferencji jest szerzenie świadomości, wiedzy na temat autyzmu, żeby dziecko z autyzmem funkcjonowało jak najlepiej. I tak trzeba mieć tej wiedzy naprawdę dużo. My nauczyciele czy rodzice, wszyscy, którzy z dziećmi tymi współpracują, muszą cały czas się kształcić, doskonalić. Pojawiają się nowe możliwości, metody, coraz rozwiązania - podkreśla Ewa Pucułek, organizatorka konferencji.
Dla uczestników była to również okazja do wymiany doświadczeń. Można było dowiedzieć się m.in. o tym, jak radzić sobie z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, co zrobić, żeby dziecko słuchało, czy jak zaprojektować proces nauczania.
- Jest to dość złożony sposób, bo każde dziecko jest inne. Zależy od tego, jakie problemy ma, czy są to problemy ze skupieniem, z zachowaniami zakłócającymi, więc trzeba podejść indywidualnie do dziecka, zdiagnozować problem i wdrożyć ewentualną procedurę, która dziecku pomoże. Ciężko powiedzieć globalnie, bo problem jest złożony. Trzeba zindywidualizować te potrzeby - mówi Żaneta Kawałek, dyrektorka Zespołu Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu.
W czasie konferencji zaprezentowane zostały także różne metody pracy z uczniami ze spektrum autyzmu. Wśród nich Stosowana Analiza Zachowania.
- Już dzisiaj wiemy, że tak naprawdę efekty widać lepsze, szybsze i bardziej trwałe, kiedy te metody, strategie, techniki będą jeszcze opierały się o wartości, które wyznaje współczesna Stosowana Analiza Zachowania, takie jak bezpieczeństwo, przejrzystość, czyli godne podejście do pacjenta, budowanie dobrej relacji, jak również uczenie, koncepcja uczenia w środowisku wzmacniającym, budowania pozytywnych emocji i uczenia na bazie pozytywnych emocji - tłumaczy Joanna Mikołajczyk, prelegentka.
W czasie konferencji poruszone zostały także tematy o różnicach w myśleniu autystycznym i nieautystycznym, zaburzeniach integracji sensorycznej, czy radzeniu sobie z uczniami specjalnymi w warunkach klasy szkolnej.